Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min søn vil ik sove i sin seng

Nu bliver jeg nødt til at skrive herind, for at høre om nogen har nogle gode råd, for jeg ved simpelhen ik hvad jeg skal gøre mere.
Min søn på 5 ½ år vil ikke sove i sin egen seng, først troede jeg det bare var en periode, så han sov inde ved mig og kæresten, men efter 14 dage hvor min kæreste måtte gå ind på sofaen fordi pladsen var for træng synes jeg at nu måtte han da sove i sin egen seng, men nej..

jeg putter ham ved 1930 tiden, og der har vi allerede en kamp, for han står op 10 gange og vi går så ind med ham igen, siger godnat og går igen.
når vi så går i seng så kommer han ind vækker os begge og spørger om han må sove hos os, men en af os går ind med ham, siger godnat og går igen, det kan cirka ske en 5 til 7 gange om natten, indtil en af os opgiver og ligger sammen med ham i hans seng, så sover han først..

Jeg har aldrig haft problemer med det før, men de sidste par måneder har det stået på, jeg har så mange tanker i mit hovede, for hvis jeg spørger ham om det er hans seng han ik kan li så siger han ja, hvis jeg spørger ham om han er bange så siger han ja..en nat havde han en ond drøm, og så fik han lov til at sove hos os de efterfølgende nætter, men så bliver jeg frustreret for jeg ved ik om han spiller på den drøm for at få lov til at sove hos os, eller for at få en af os til at sove hos ham, for tænk nu hvis det er fordi han er bange...
jeg snakker med ham og fortæller det en mor nu skal fortælle at der findes ik uhyre osv. men intet hjælper
Han har ik haft nogle traumatiske oplevelser overhovedet, og der er ik sket noget i hjemmet som kan være skyld i det.
er det forkert af mig at tvinge min søn til at sove i sin egen seng?? mener bare drengen er snart 6 år, skal han ik kunne sove i sin egen seng ??
Nogen der kan give mig nogle gode råd, skal han sove på en madras i soveværelset ??? men bliver det så ik også bare en vane ??

Jeg håber virkelig nogen der kan hjælpe, ellers må jeg gå til min læge, men ved bare ik hvad han kan gøre..

Linda

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Linda

    Jeg er mor til i dag voksne børn men har to dejlige børnebørn på 3 og 7 år.

    Min egen erfaring er, at børn godt i den alder, som din søn har, kan være bange for forskellige ting, og det I oplever, er en helt naturlig del af jeres søns udvikling og som I ikke skal problematisere eller gøre et stort nummer ud af.

    I kan vælge om det skal være en madras på gulvet eller om det skal være i jeres seng alt efter temperament. Jeg mener ikke I skal afvise ham, han er utryg og har brug for den tryghed det er at være i nærheden af jer.

    Stol på at det hører op, ingen børn bliver liggende hos forældrene længere end til de er trygge.

    Det er prisen vi ofte må betale for at få trygge børn. Gør det bare ikke til et problem.

    Kærlig hilsen Sofie
  • Indstillinger
    Jeg husker meget tydeligt , da jeg var ca 5 år. Jeg var på ferie hos min mormor og skulle sove i et værelse ved siden af min mormor og morfars soveværelse. Døren stod åben, de var ikke mange meter væk. Jeg blev ved med at snakke, til sidst kom jeg ind i sengen hos min mormor og sov efter to sekunder. Min mormor forstod, jeg var bange.

    I den alder er man bange for mange ting. Min far ville altid have jeg skulle hente hans sutsko ovenpå.
    Jeg blev tvunget til at hente dem, og jeg var rædselslagen. Når jeg piskede ned ad trappen igen følte jeg, der var ulve efter mig med gloende gab. Jeg sprang de sidste trin ned.
    Jeg kan ikke lide man ikke tager hensyn til bange børn. Jeg husker det, som var det i går og det er efterhånden rigtig mange år siden.
  • Indstillinger
    Tusind tak for jeres svar, og i går fik han en madras ind til os da han skulle putte, og han vågnede glad og frisk i dag, så det bliver løsningen..
    Er glad for der er sådan en side som denne, for når man er første gangs mor, så er der så mange ting som man ik ved noget om, og der kommer jo hele tiden noget, så er glad for jeres svar, og tro mig jeg tager ham skam alvorlig, men man bliver bare så frustreret for i 5 år har han vil ligge i sin seng og pludselig fra den ene dag til den anden tør han ik, så bliver man jo forvirret, men han kommer ind til os om natten og så må jeg se tiden an :-)

    tusind tak igen
  • Indstillinger
    Du er en god mor, at du tager det hensyn. Det glæder mig, for jeg husker min egen angst så tydeligt, nu mange år efter. Jo ældre man bliver, jo mere blød bliver man over for de små mennesker. De har jo ikke andre end de voksne at hælde sig til.
    Mit eget barnebarn, jeg måtte undersøge hele soveværelset for edderkopper, når hun skulle sove. Lyset var tændt og døren stod åben og hun sov hos os om natten. Det var en hel forestilling, men hun var rædselslagen for edderkopper.
    Min egen søn var ikke bange for den slags. Han elskede at lade som om han blev bidt af edderkop, medens jeg ilede til hjælp. Han samlede alt op med de bare hænder.
  • Indstillinger
    Hej Linda og emil

    Hvor er den lille gut's legetøj? Har I stillet det op til parade i en reol , eller sidder det til pynt rundt om i børneværelset?
    Hvis ja, syntes jeg at I skal lægge jer i værelset når det er mørkt ikke under en ½ time, og nøje undersøge hvordan øjnene og neglene ser ud på legetøjet.
    Disse kan nemt blive til nogle forfærdelige uhyrer, især hvis en bil køre forbi og lyset kastes ind og hurtig forsvinder igen, i børneværelset, det ser grangiveligt ud som om bæstet blinker.
    Hvis så radiatoren knirker eller knager kommer der jo nogen efter ham.
    Dette kan let modvirkes af en lille vågelampe.

    Hvor er det godt at læse at han / I har haft en rigtig god nat.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Det kan ofte være svært for et barn at sove selv i en periode.

    Med 2 børn besluttede vi at købe en køjeseng, da de dermed kunne sove sammen hvilket hjalp. Du kan kigge på www.manaya.dk hvor du har mange til gode priser!

    Hååber det hjælper :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.