Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spørgsmål omkring kønssygdommen klamydia

Hej jeg er en pige på 15 år. Jeg er i gang med at skrive projektopgave. Vores projekt handler om unges forhold til sex. Vi skal også lave en diskussion til vores rapport.
Jeg har læst at sundhedsstyrelsen har vurderet at der var 50.000 unge der fik konstateret klamydia, så er mit spørgsmål:
Hvis der virkelig er så mange der har kønssygdommen klamydia hvorfor bruger de så ikke beskyttelse som f.eks. kondom. Jeg ved godt at det kan ødelægge lysten, men det er da bedre at man bruger beskyttelse end at få klamydia eller andre former for kønssygdomme.
Jeg ville gerne have at I svarer på dette inden på torsdag (:
Hilsen pigen der laver projekt

Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig (:

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu kan jeg jo ikke svare for andre end mig selv, men fik til min store overraskelse konstateret klamydia i 2000. Jeg var 20 år gammel og i fast forhold, i starten af vores forhold blev vi begge testet hos egen læge og her var vi begge raske. 8 mdr efter fik jeg pludselig mave smerter og søgte læge hjælp. Min læge kunne ikke finde årsagen, man valgte at teste mig for klamydia, selvom jeg fortalte at det kunne det umuligt være, da jeg kun havde været sammen med min kæreste. Desværre havde min kæreste været sammen med andre end mig.
    De fleste bruger jo ikke gummi når de er i fast forhold, da man går udfra at ens partner ikke er utro. Jeg var på p-piller og tænkte at jeg ikke behøvede andet.
    Mange mænd går rundt med sygdommen i årvis, da det ikke er altid at mænd mærker det. De fleste mænd bryder sig nemlig ikke om at blive testet for klamydia, da dette kan være meget ubehageligt. Det samme gæler selvfølgelig mange kvinder. Håber at det var svar nok
    Mvh Christina
  • Indstillinger
    Hej Christina (:
    Mange tak for dit svar (: Du det var dejligt at der var nogen der tog mit spørgsmål seriøst, og ville svarer på det (:
    Du er en stor hjælp for mig (:
    Din besvarelse var rigtig god (:
    1000 Tak (:
    Astrid
  • Indstillinger
    Hej det er mig igen (: Pigen på 15 år der skriver projektopgave (:
    Mit spørgsmål er: Hvilken kønssygdom er mest farligt i Danmark? Jeg er ikke helt sikker på at det er HIV og Aids. Kan I hjælpe mig. Og hvad er forskellen mellem HIV og Aids?
    Svar inden på tordag :)
    Hilsen pigen der laver projekt
  • Indstillinger
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/hiv_aids.htm

    Det er meget lettere, at du selv læser om det.
  • Indstillinger
    Det var da så lidt:-) HIV virus og Aids er samme sygdom , bare i 2 forskellige stadier. Det er nemmest hvis du selv læser om det:-) HIV er jo nok den farligeste kønssygdom, men HPV er da heller ikke uden fare. HPV er den virus der kan give kønsvorter samt livmoderkræft. Tidligere var der mange der døde eller tog alvorlig skade af syfilis, men i dag er der stort set ingen smittede med den sygdom i dk. Jeg vil uanset hvad mene at HIV er den værste, da der pt ikke findes en kur, selvom mange mener at vi er tæt på at finde en.
    Mvh Christina
  • Indstillinger
    Endnu engang mange tak Christina (:
Log in eller Registrér for at kommentere.