Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Projekt ang. cutting.

Redigeret 2 marts, 2010, 06:41 i Selvskade
Ja, da jeg nu har besluttet mig at lave lidt research på emnet "cutting" og fremlægge det på min skole, kunne jeg godt bruge lidt hjælp. Det ville være godt at have mennesker der kan forholde sig til emnet, og svare på spørgsmål, som de har erfaring med.

I er helt anonyme, hvis svarerne i giver bruges til noget.

Alder:
Cutter, eller har du cuttet i dig selv?:
Hvis ja, hvorfor så?:
Hvis nej, hvad tror du så er grunden til at andre har behov for at være så 'selvdestruktive'?:
Kender du, eller har du kendt én eller flere der har skåret i sig selv?:
Hvis ja, hvad har du så gjort for at hjælpe dem?:
Hvordan tror du, at det kan forebygges?:
Hvordan stoppede du selv, hvis du ikke cutter længere?:
Har jeg din tilladelse, til at anvende dine svar i min rapport?:

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej jeg vil gerne svare dig. Er det stadig aktuelt?
  • Indstillinger
    Ja, det er endnu aktuelt.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg er 27 år og har skadet mig selv.
    Jeg havde (har stadig) en spiseforstyrrelse, og havde det rigtig skidt. Jeg havde det så dårligt, at det gjorde ondt indeni, og det var alt for svært at håndtere. Ved at skade mig selv kunne jeg skubbe de svære følelser væk et øjeblik. Jeg skar mig i stedet for at græde. det var nemmere at mærke den fysiske smerte, end at mærke følelserne.
    Jeg har snakket med en pige, som også skar sig lidt, fordi hun havde problemer med veninderne. Hun skrev til mig når hun følte trang til at skade sig, og så snakkede jeg med hende om det. Jeg foreslog at hun skulle finde på noget der kunne få hende til at tænke på noget andet. Hun var stor fan af et drengeband og det hjalp hende som regel at sætte en musikvideo på med dem.
    Jeg ved ikke helt hvad der kan gøres for at forebygge det. En rigtig god ting ville være hvis folk ikke mobbede hinanden. Det kan ødelægge meget.
    Jeg har kun skåret mig nogle få gange, indenfor de sidste år. Da jeg fik en kæreste gjorde jeg det mindre, fordi jeg vidste han ikke brød sig om det. Og efter noget tid fik han mig til at love at jeg ikke ville skære i en hel måned. Det holdt jeg nogenlunde, og derefter gjorde jeg det mindre og mindre. For hans skyld.
    Du må gerne bruge mit svar, og du kan bare skrive hvis du har flere spørgsmål.
    Mvh
  • Indstillinger
    Hejsa,
    Alder: 18 år
    Cutter, eller har du cuttet i dig selv?: ja det har jeg, og gør det også stadig engang i mellem, men prøver at stoppe med det da jeg godt selv kan se at jeg ikke når nogen vegne med det.

    Hvis ja, hvorfor så?:
    jamen det startede sådan set med at jeg igennem hele folkeskolen er blevet mobbet, hvilket har gjort at jeg fik et ret lavt selvværd + selvtillid, jeg vidste simpelthen ikke hvad jeg skulle gøre for at få folk til at forstå alvoren i at jeg rent faktisk ikke havde det godt på skolen, så derfor endte det med at jeg begyndte at skade mig selv, lige pt. er jeg så nået et godt stykke hen af vejen mod at få det bedre, men har stadigvæk tit en stor trang til at gøre skære eller sådan, også selvom jeg nogle gange ikke engang rigtigt ved hvorfor..

    Kender du, eller har du kendt én eller flere der har skåret i sig selv?:
    Ja jeg kender efterhånden nogle stykker der har skåret i sig selv, og nogen af dem ved jeg da stadig at de gør det.
    Jeg gør nu ikke så meget andet end at fortælle og vise dem at jeg er der for dem, og holder af dem, for der er ikke rigtigt andet jeg som veninde kan gøre, også selvom det er sindssygt hårdt engang i mellem.

    Hvordan tror du, at det kan forebygges?:
    hm ved sgu ikke lige hvordan det kan forebygges, men jeg ved bare at mit kunne være blevet taget i opløbet, for i starten der sagde jeg jo til hvis der var noget og sådan, problemet var bare at dem der kunne gøre noget ved noget aldrig rigtigt gjorde det, (her taler jeg om skolens ledelse + lærene og sådan)

    Hvordan stoppede du selv, hvis du ikke cutter længere?:
    jamen jeg prøver på at stoppe så er vel ikke helt stoppet endnu, men prøver så godt jeg kan at sætte ord på mine følelser igen, også selvom at frygten for at blive såret eller afvist stadig er der, så bliver jeg bare nødt til at tale med mine venner/veninder om det, hvis der er noget, for har altid været dårlig til at tale med min familie.

    Har jeg din tilladelse, til at anvende dine svar i min rapport?:
    Ja selvfølgeig har du det.
  • Indstillinger
    Alder:
    18 (dreng)

    Cutter, eller har du cuttet i dig selv?:
    jeg cutter stadig meget reglmæssigt

    Hvis ja, hvorfor så?:
    fordi jeg får denne føelse i kroppen hvor jeg er totalt tom, alle de smerter jeg normalt har glemmer jeg og jeg får denne helt unike tomme føelse, den kan komme på rigtig mange for skellige måder men den måde jeg synes den er lettest at frem provoker er når jeg cutter...

    Kender du, eller har du kendt én eller flere der har skåret i sig selv?:
    nej

    Hvordan tror du, at det kan forebygges?:
    jeg tror ikke man kan forebygge dette, det er noget som ligger så dybt hos "os" at jeg ikke tror man kan forebygge det, det eneste man kan forebygge er de typer som skære sig i armen og bag efter render rundt og siger det til alle, jeg har så LIDT respekt for dem, tænk de ikke kan lave andet? -.- der er meget mere i det ind bare opmærksomhed, og dem som indrømmer at de cutter i sig selv (med mindre i er like best bodys) er ikke "rigtige" cuttere efter mine mening for så er det ikke af psykiske grunde, men bare et helt normalt skrig om de vil ha mere opmærksomhed

    Hvordan stoppede du selv, hvis du ikke cutter længere?:
    jeg tror aldrig selv jeg kommer til at stoppe har cuttet i snart 3 år nu, og synes stadig det er rart.

    Har jeg din tilladelse, til at anvende dine svar i min rapport?:
    du har min fulde tilladelse til at bruge mine udtagelser, og held og lykke med din opgave
  • Indstillinger
    Alder: 28
    Cutter, eller har du cuttet i dig selv?: Har gjort, stadig ind i mellem
    Hvis ja, hvorfor så?: fordi den indre smerte bliver rykket et andet sted hen.
    Hvis nej, hvad tror du så er grunden til at andre har behov for at være så 'selvdestruktive'?:
    Kender du, eller har du kendt én eller flere der har skåret i sig selv?: ja
    Hvis ja, hvad har du så gjort for at hjælpe dem?: ikke noget
    Hvordan tror du, at det kan forebygges?: ved at hjælpe personerne med deres indre konflikter og give dem trygge og kærlige rammer
    Hvordan stoppede du selv, hvis du ikke cutter længere?:
    Har jeg din tilladelse, til at anvende dine svar i min rapport?: ja det er ok
  • Indstillinger
    Alder:35 år

    Cutter, eller har du cuttet i dig selv?:
    jeg har været cutter siden jeg var 13 år,men har iperioder haft psykologer der hjalp mig væk fra det i korte perioder,men er altid vendt tilbage til det. for mig handler det om at jeg virkelig hader mig selv, når jeg skære i mig selv for jeg en ro jeg ellers ikke kan få, nå blodet løber ud af mig, ryger det beskidte væk og jeg føler mig for en kort tid ren igen, når jeg skære imig selv er min hjerne tom,jeg mærker ingenting er ligesom i min gamle verden, uden angst og smerte.
    håber det var svar nok, dækker jo ogso det næste spørgsmål
    Hvis ja, hvorfor så?:
    Hvis nej, hvad tror du så er grunden til at andre har behov for at være så 'selvdestruktive'?:
    Kender du, eller har du kendt én eller flere der har skåret i sig selv?:
    kender ikke andre, og kun min psykolog ved at jeg gør det

    Hvis ja, hvad har du så gjort for at hjælpe dem?:

    Hvordan tror du, at det kan forebygges?:man skal være mere opmærksom på unge der har det dårligt, normalt gemmer man sår osv bag tøj, men man har det jo stadig skidt og hvis der er realle lære, pædagoger burde man tage mere fat i de unge meget tidligere, det er jo er tabu, ikke noget man selv går rund og fortæller, jeg har været cutter i 20 år og kun min mor så det da jeg lige var begyndt, hun skældte mig ud,men gjorde intet ved det, der er en vis berøringsangst, man kan også tit se det ved at folk har langærmet bluser på altid også om sommeren for det skjuler deres sår ihvertfald på armene.
    Hvordan stoppede du selv, hvis du ikke cutter længere?:
    jeg cutter stadig hver dag, men har tre børn der ikke skal indblandes, det gør det lidt mere besværligt.
    Har jeg din tilladelse, til at anvende dine svar i min rapport?:
    ja det må du gerne
    rigtig god ide med et projekt om dette problem
  • Indstillinger
    hej :) jeg har lige et spørgsmål. hvordan laver man en debat herinde?
  • Indstillinger
    Hej Trine

    Du akal være logget. Så går du ind på forsiden af et emne som f.eks. 'Cutting'. Oppe foroven til venstre er der en 'knap', hvor der står 'Nyt emne'. Den klikker du på og så kan du starte en ny tråd.

    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.