Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvornår?

Redigeret 29 januar, 2010, 09:28 i PMS og menstruation
hej, jeg er en pige på 14 år, bliver snart 15. jeg er lidt nervøs fordi jeg har ikke fået min menstruation endnu, og jeg er sådan rimeligt udviklet. alle mine veninder har fået sin..
både min mor og min far er tidligt udviklet, så det er lidt underligt..

skal jeg være nervøs?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er forskelligt fra pige til pige, hvornår man begynder at menstruere, så det behøver du ikke være bekymret over. Hvis du stadig ikke har fået det, når du bliver 17 eller 18 år, så er det tiden at tale med lægen om det, så der er rigelig tid endnu.

    Men - du skal huske på, at for at få menstruation skal man have haft en ægløsning sådan ca et par uger før, så hvis du har prøvet, eller vil prøve sex, så skal du sørge for prævention - kondom, for man kan altså godt risikere at blive gravid selv om man ikke har fået sin første menstruation.
  • Indstillinger
    Jeg forstår godt din bekymring, men der kan være mange grunde til at du er senere ude, end dine forældre samt veninder. Dyrker du fx meget sport kan din første mens godt komme i en sen alder, dog skal den være kommet inden du er fyldt 18. Hvis du stadig er meget nervøs, så tal med din læge eller skolesygeplejerske.
    Mvh Christina
  • Indstillinger
    tak for hjælpen lotte og mor (:
    ehm.. ja jeg dyrker rigtig meget motion, træner basket 3-4 gange om ugen, så det kan jo godt passe :D
Log in eller Registrér for at kommentere.