Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad skal jeg gøre? har jeg tvangstanker?

Redigeret 20 januar, 2010, 17:09 i Angst
Hej.

Jeg er en pige på 15 år, det er meget svært for mig at skrive her men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre?
jeg skriver fordi jeg ikke ved hvad jeg skal gøre af mig selv. for et halvt års tid siden gik det op for mig, da min veninde skrev om tvankstanker og tvankshandlinger, at jeg have mange symptomer på det. jeg går med alle mine tanker i hovedet. og hvis jeg ikke gør noget for at forhindre tingene i at ske, så får jeg det dårligt, jeg har f.eks. en rutine hver morgen og aften som jeg skal udføre for at få mine bakterier væk. den går ud på at jeg lader vandet i vandhanen løbe i 8 sekunter, til vandet er brændende varmt, så vasker jeg hænderne i 2 gange 8 sekunter med en grydesvamp 8 gange. men ulempen er at mine hænder er blevet så ødelagte af det, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre?
jeg ligger tit vågen om natten, og græder altid når jeg er alene. jeg får mig selv til at udføre ritualer som er gået op for mig ikke er helt normale. men jeg tør ikke at sige det til nogle, for folk vil bare tro at jeg er mærkelig, og jeg har ikke lyst til at havne et eller andet sted for sindssyge. håber virkelig at der er nogle der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre, eller nogle der måske har oplevet det selv.

hilsen julie.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du havner ikke på en lukket afdeling fordi du fortæller til din læge eller en anden voksen du har tillid til, at du vasker dine hænder på den måde du gør. Jeg vil opfordre dig til at opsøge din egen læge. Lægen kan hjælpe dig.

    Det er vigtigt at vaske hænderne grundigt. Du vasker dine hænder ekstremt grundigt. Er det fordi du er bange for at få svineinfluenza? Har du tænkt på at du kan købe et desinfektionsmiddel på apoteket eller i supermarkedet?

    Tror du at du kan ændre din adfærd? Sådan at du måske bruger dine hænder og kun dine hænder når du vasker dem. Det er fint hvis du gnider dem grundigt ind i sæbe og derefter skyller dem under rindende varmt vand.

    vh
    mask
  • Indstillinger
    Hej Julie

    Det er rigtigt godt, at du har skrevet herinde, selvom det var svært for dig. Det er ikke godt at gå med den slags bekymringer alene for sig selv.

    Jeg er ikke læge, så jeg kan ikke sige, at det er en tvangshandling - men det du beskriver ligner meget en lidelse, der hedder OCD. Så du kan se, at mange andre kender til at have tvangshandlinger. Hvis det er det, du lider af, kan du også se, at lidelsen endda er så kendt, så den har et navn.

    Nogle gange kan den slags handlinger bare være en dårlig vane, der har taget magten over én. Andre gange kan det være et symptom på, at der er nogle ting i éns liv, man har det svært ved og som bør ændres. F.eks. problemer i skolen eller i hjemmet, at man føler sig meget ensom ell. af andre grunde har det svært. Hvis det er det, det handler om, så må man forsøge at løse disse problemer - og det vil du så også have brug for hjælp til.
    Desuden så kaldes det du gør, for en selvskadende handling, fordi det jo er noget, der skader dig selv og påfører dig selv en smerte. Er det fordi, det måske hjælper på en indre følelsesmæssig smerte? Sådan er der desværre mange mennesker, der har det.

    Som du kan se, er du slet ikke alene om at have den slags problemer. Jeg har selv haft noget i samme retning. Derfor kan du roligt gå til din læge eller måske skolepsykologen og fortælle, at dette er et problem for dig. Selvom jeg godt ved, at det kan være endda meget svært at søge hjælp. Men prøv at samle alt dit mod og din styrke og fortæl en voksen, hvordan du har det. Lægen eller skolepsykologen vil garanteret have hørt om det før.

    Det kan godt tænkes, at dine jævnaldrende vil synes, at du er mærkelig, for de fleste vil ikke kunne forstå, hvorfor du gør det. Derfor er det vigtigt, at du søger hjælp hos en voksen, der bedre vil kunne forstå, at du altså har et seriøst problem, som du skal have hjælp til at klare.
    Du er IKKE sindssyg og du havner helt sikkert IKKE på et sted for sindssyge. Der er en grund til, at du gør, som du gør og din læge eller skolepsykologen vil formentligt tale grundigt med dig og prøve at finde ud af, hvad årsagen er. Det behøver du ikke at være bange for.

    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.