Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

træthed.

Redigeret 21 januar, 2010, 07:56 i Vitaminer og mineraler
Er der nogle vitaminer der kan hjælpe på træthed, mere energi og evt. et bedre humør og bedre overskud over hverdagen??

- Og hvis ja, hvilke ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kristian

    Ok, ja, der er masser af muligheder. Men først må du finde ud af, hvad årsagen til din træthed er. Det hjælper jo ikke på trætheden af tage f.eks. D-vitamin, hvis årsagen til din træthed er noget helt andet end D-vitamin-mangel!

    Jeg foreslår at du går til læge og bliver ordentligt undersøgt. Bed om at blive tjekket for alle de mangler, som en praktiserende læge kan undersøge for, samt få foretaget andre undersøgelser til klarlæggelse af årsagen til træthed.

    Det er en kendt sag, at D-vitaminmangel, jernmangel, B12-vitaminmangel og sikkert også andre mangler på vigtige næringsstoffer kan være årsag til træthed. Desuden kan stofskiftesygdom være årsag til træthed, og træthed kan også skyldes bivirkninger ved medicin, f.eks. antibiotika, blodtryksmedicin…

    Du nævner mangel på humør og energi. Mange mennesker har en periode her om vinteren, hvor de føler sig trætte og uoplagte. Det er vigtigt, at lægen også tjekker dig for en eventuel depression. Vær opmærksom på, at der kan være tale om en vinterdepression, som kommer, fordi vi ikke får tilstrækkeligt med lys i denne mørke årstid.

    Hvis lægen ikke skulle kunne finde nogen årsag til din træthed, så kan du gå i gang med at prøve dig frem.

    Jeg har følgende forslag:

    En god vitaminpille hver dag
    Gåture i naturen ved dagslys
    En lyslampe med mindst 10.000 lux

    Der er endvidere mange forskellige slags naturlægemidler eller kosttilskud, der er kendt for at kunne hjælpe på humør og energi. Prøv evt. at spørge i en helsekostforretning. Selv har jeg i årevis taget perikon forebyggende mod depression, fordi jeg har haft mange gentagne, svære depressioner. Jeg ved, at der er mennesker, der tager en lille smule perikon i vinterhalvåret og føler sig godt hjulpet af det.

    Jeg bruger perikon af mærket Modigen, som fås på apoteket.

    Jeg har også afprøvet et naturlægemiddel ved navn Arctic Root, som fås i helsekosten. Det er ekstrakt af en plante ved navn rosenrod. For et par år siden var det meget omtalt. Det er kendt for at give mere energi. En overgang syntes jeg, at det hjalp mig, men jeg bruger det ikke mere.

    Jeg tror, at det er meget individuelt, hvad træthed skyldes. Derfor er det vigtigt, at du bliver grundigt undersøgt først, før du begynder at eksperimentere. Og der er helt sikkert flere muligheder, edn dem, jeg har nævnt.

    God bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg tror selv at jeg er en smule klar over hvad det kan skyldes, jeg tror selv det har noget med mine sovevaner at gøre, jeg går sent i seng og står tidligt op, jeg har omvendt mit system fuldstændigt - førhen gik jeg i seng ved den tid jeg nu står op. Jeg spiser ingen fisk, det kan jeg ikke tåle. Jeg spiser heller ikke appelsiner, dem kan jeg heller ikke tåle. Dog spiser jeg dagligt andet frugt, som æble og banan - bare ikke 600g. Jeg tror også at det kan have noget at gøre med mine spisevaner, jeg spiser ikke just sundt, men heller ikke så usundt som det kunne være, i det at det kun er mig der skal laves mad til, gider jeg ikke, når jeg kommer hjem fra arbejde, har jeg bare heller ikke overskuddet til det, oftest ender det med en gang lasagne, tomatsuppe, pizza eller andet hurtigmad, jeg ved det ikke er sundt, men jeg ved også at hvis der ikke sker noget, så har jeg bare heller ikke overskuddet til at lave det.

    Jeg fik at vide at jeg skulle prøve at købe nogle multitabs, kunne det være en mulighed at prøve dem inden lægebesøg, eller skal jeg bare have lægebesøget overstået ?

    Tusinde tak for det fine svar.

    Vh. Kristian.
  • Indstillinger
    Hej Kristian

    Jeg ved godt, at dit spørgsmål var, om der er nogle vitaminer, der kan hjælpe på din træthed og det har Kameliadamen svaret dig fint på.
    Da krop og psyke hænger mere sammen, end man tror, kan årsagen til bl.a. træthed og mangel på overskud og energi også findes andre steder. Hvis denne vinkel interesserer dig, kan du evt. se, om du kan bruge dette link til noget.
    http://www.videnskab.dk/content/dk/samf ... ig_barndom

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Kristian
    Hvis det var mig, ville jeg skynde mig til lægen. Almindelige multi-vitamin og -mineralpiller indeholder formodentlig så små mængder vitaminer og mineraler, at de nok vil gøre hverken fra eller til i din nuværende situation.

    Du giver jo en udmærket forklaring på din træthed. Hvis du går sent i seng og står tidligt op, får du for lidt søvn. Og hvis du spiser usundt, kommer du i underskud med vigtige næringsstoffer. Der er ikke noget at sige til, at du er træt.

    Hvis man hverken får fisk eller sollys, kommer man i underskud med D-vitamin, og lige for tiden er der jo stort set ingen sol. Du kan dog sagtens leve udmærket, selv om du ikke spiser fisk. Så må du bare tage tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret og sørge for at få masser af sollys (uden at blive skoldet) i sommerhalvåret.

    Jeg ved godt, at der er mange, der ikke rigtig orker at lave mad, når de kun skal lave mad til sig selv. Min erfaring er, at det ikke behøver at tage lang tid at lave sund mad fra grunden. Jeg laver ofte mad til to dage, og andre dage laver jeg meget enkle ting, som f.eks. middagssalater med godt og mættende fyld og en god hjemmelavet dressing på. Det tager kun få minutter at smække sådan en salat sammen.

    God bedring

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.