Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skizofeni - vær sød at kiggepå dette indlæg

Redigeret 31 januar, 2010, 05:59 i Skizofreni
Hej
Jeg er en pige, der går i 9. klasse, og i øjeblikket har jeg projektopgave. En veninde og jeg har valgt at have om skizofreni, da det er ting, der egentlig er rimelig tæt på os, men som vi ikke ved specielt meget om.
Et af vores spørgsmål lyder: Skizofreni er en svær sygdom at leve med. Hvordan håndterer den skizofrene person dette? Hvilke påvirkninger har sygdommen på den skizofrene persons fremtid? Og hvordan påvirker sygdommen den skizofrene persons omgivelser?
Vi ved, at dette for jer er meget privat, men vi ville virkelig værdsætte, hvis i prøvede at besvare spørgsmålet. I vil selvfølgelig være anonyme i vores opgave, hvis det er det I ønsker.
Hilsen Celine

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,
    Jeg håber i stadig kan bruge et svar? Jeg vil prøve at besvare jeres indlæg så godt som jeg kan!

    Jeg fik diagnosen Paranoid skizofren i august 09, hvilket ikke er særlig lang tid siden når man skal håndtere sygdommen. Det er rigtig svært at acceptere at man er anderledes, og så oveni købet har en sindslidelse. Der er ikke mange mennesker der kan følge den tankevirksomhed, en skizofren har. Hvilket også gør det svært for pårørende at håndtere. Mine forældre gør alt hvad de kan for mig, men de opfatter sygdommen som værende egoistisk, altså at alt handler om mig. De kan næsten ik sige noget uden at jeg bliver paranoid omkring det. De har haft en tendens til at kalde mig over sensitiv, fordi jeg tog alt til mig, folks verbale og nonverbale kommunikation, deres energier - og selvfølgelig kun det negative. Når jeg forklare folk at de ikke må stirre mig ind i øjnene fordi de dermed vil stjæle mine tanker, kigger de mærkeligt på mig, for der er jo ingen der kan stjæle tanker, men det gør mennesker i min virkelighed. Et lille eksempel på hvor svært det kan være at følge den tankevirksomhed:)

    Mange skizofrenes fremtid er lig med pension, men for mit vedkommende står den på et års sygedagpenge og derefter, forhåbentlig, flexjob, så jeg stille kan komme igang med at arbejde igen, men de drømme jeg havde er lagt på hylden og jeg kan kun håbe på at de kommer til virkelighed.

    Jeg håber at det var et svar i kunne bruge til noget, hvis der er mere i vil vide vil jeg gerne svare så godt jeg kan:)

    Mvh Sapfo1986
  • Indstillinger
    hej. til rassmussen300195. det er ekstrem besværligt at leve med skizofreni. især når psykiaterne ikke er bedre til den medicinske behandling end de er.
    de er gode nok til at hæmme psykoser. men andet duer de heller ikke til, inde for det område. for det er det eneste de ved, at det virker på. jeg har kæmpet i årevis, for at overbevise dem om at det gør en ulykkelig, begrund af at den hæmmer det signalstof der har med lykke og lyst at gøre. har nævnt det med lykkestoffet
    ti vis af gange før i de tidligere debatindlæg
Log in eller Registrér for at kommentere.