Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ny på p-piller

Redigeret 27 januar, 2010, 10:29 i Prævention
Hej
Jeg har lige fået en ny kæreste og han har spurgt om jeg vil gå på p-piller.
Jeg har aldrig prøvet det før og er lidt nervøs ved at købe nogen. Jeg har hørt en del om Yasmin og at de kan frembringe kræft.

Jeg har brug for nogle råd ang. emnet hvis nogle kan fortælle mig noget?

mvh. René

Kommentarer

  • Indstillinger
    Han har spurgt dig, fordi så bliver det hele meget nemmere for ham, og han behøver ikke tænke sig om.

    P-piller er noget man som pige/kvinde helt og aldeles selv skal tage stilling til.

    De fleste tåler p-piller udmærket og det kan være en god ting, når man er i et fast forhold, men du skal huske p-piller beskytter - jeg tror man for tiden siger 98% - sikkert mod graviditet, men det er altså en hormonstyring af ens fertilitet og det skal man være klar over. Jeg har dog ikke hørt, det skulle være kræftfremkaldende.

    Men - p-piller beskytter IKKE mod kønsoverførte sygdomme, så med mindre I begge er 100% sikre på, at der ikke er bare en mistanke om noget kønsoverført f.eks. klamydia, så bør man altid, altid bruge det kondom alligevel - også selv om man tager p-piller. Og den mistanke bør man have, hvis man har dyrket sex uden beskyttelse bare en gang og ikke er blevet undersøgt.

    Du er i et nyt forhold, hvorfor kondomet bør være helt automatisk, og hvis han dropper dig, hvis du siger nej til p-piller, så er han alligevel ikke noget for dig. Prævention er ikke kun den ens ansvar - det er begge parters.

    Og - til sidst; nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men p-piller bør man slet ikke begynde at tage, før man er helt færdigudviklet og har haft menstruation i nogle år.
  • Indstillinger
    Jeg har selv taget p-piller i 4 år(har været sammen med min kæreste i 5) Er helt enig i, at de er gode, netop fordi man ikke skal tænke på kondom og andet beskyttelse imens.

    P-pillerne har bl.a været gode fordi de gav mig regelmæssig menstration, pænere hud, færre menstruationssmerter o.lign.

    Personligt tror jeg ikke at man kan blive steril af p-piller, men jeg føler alligevel at p-pillerne heller ikke er helt "bivirknings-frie"

    mange piger ved ikke hvordan man tager dem korrekt, og laver ged i deres cyklus. Det er f.eks. ikke så smart at tage dem så holde pause og tage dem igen mm. Mange piger tager dem flere måneder uden stop(uden menstruation) hvilket man faktisk godt må, men jeg tror nu ikke at det er særligt sundt)

    Jeg fik læst en del om p-piller(b.la at man ikke har æggeløsnin når man tager dem, hvilket jeg ikke fik af vide af lægen) Man har heller ikke en naturlig menstruation, men en fremprovokeret(af pillerne)

    Skal lige nævne at jeg ikke tager dem mere, dels fordi jeg synes at jeg har taget dem længe nok, og vil gerne have min egen alm menstuation og alm cyklus. Min kæreste og jeg skal giftes til sommer og vil gerne have børn på et tidspunkt senere hen :-)

    P-pillerne er nok meeget positive på mange måder, men vil ikke råde nogen til at tage dem i flere år.
  • Indstillinger
    Hej tak for rådene. Jeg kan fortælle dig at jeg har haft menstration i flere år da jeg er fra 1990 og bliver 20 i år :).

    Jamen tillykke med dig og din kæreste :) Synes bare der er så mange forskellige slags præventionsmidler efterhånden.
    Er det ikke noget med at man kan få et plaster også til at sætte på armen?

    Mvh. Skyfri_Himmel90
  • Indstillinger
    altså jeg startede på p-piller (Lindynette) da jeg var 15, men stoppede igen 3 år senere.
    jeg fik at vide at de skulle give mindre menstruationssmerter, men mine blev forværret.
    derfor stoppede jeg igen, og så også fordi jeg, som en anden skriver, ville have min egen mens og min egen cyklus igen.. det er nu halvandet år siden, og min cyklus er stadig i kludder. min mens svinger meget, der kan gå en måned i mellem, og der kan gå tre måneder imellem. min læge mener det blot er fordi jeg er længe om at komme ud af p-pillerne..
    så af personlige årsager er jeg imod p-piller, men det er jo forskelligt hvordan vi reagere på at starte og stoppe med at tage dem. tag en snak med din læge, og spørg om alt det du er i tvivl om :)

    tror iøvrigt ikke på den med at de frembringer kræft, men derimod at de øger risikoen for blodpropper, pga alle hormonerne, og har man i forvejen tendens til blodpropper i familien, bør man nok overveje om det er den rigtige måde at beskytte sig på :)
Log in eller Registrér for at kommentere.