Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Påvirker p-piller frugtbarhed?

Redigeret 9 februar, 2010, 11:31 i Snart gravid
Hej alle :)

Jeg har været sammen med min kæreste i 2½ år og været på p-piller i lidt over et år. Det fungerer rigtig fint for mig, og gør sexlivet meget nemmere, da vi ikke skal bekymre os om sprungne kondomer mv.
Men jeg kan dog ikke lade være med at spekulere på, om det kan "skade" mig på lang sigt?

Er der nogen, der ved, om man kan få sværere ved at blive gravid efter man har taget p-piller? Kan p-pillerne nedsætte ens fertilitet?

Næste år regner jeg med at rejse i ½ år, hvor min kæreste og jeg altså ikke ses hele tiden og derfor ikke har regelmæssig sex. Er det godt for kroppen at få en pause for p-pillerne, eller er det bedre bare at fortsætte?

Håber, der er nogle, der har erfaringer, de vil dele, eller lidt viden på området :)!

- Aremik (:

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg hører bestemt til den gruppe, der ikke synes man skal medicinere en sund og rask krop år efter år; og p-piller er medicin, det er et hormonpræparat, der går ind og styrer de mest vitale dele i en kvindekrop.

    Men – når det er sagt, så er der ingen undersøgelser, der viser at p-piller ødelægger ens mulighder for senere at blive gravid. De fleste kvinder tåler p-piller godt og har ingen problemer med dem, men det er de fleste og altså ikke alle. Du er inde på siden ”snart gravid” og der kan du læse om kvinder, der har taget p-piller i mange år og nu har svært ved at blive gravide, fordi de først der får at vide at disse hormoner godt kan påvirke et godt stykke tid efter ophør. Dvs. at for nogle vil det måske tage noget længere tid at blive gravide, men det kunne jo også være, de ville have lidt mere svært ved det alligevel. Det ved ingen, og jeg synes da det er værd at tænke efter, at det egentligt er underligt, at der ikke er foretaget undersøgelser, om det måske skulle være disse p-piller, der altså ikke tåles lige godt af alle.

    Jeg synes p-piller er en fin ting, og en dejlig nem beskyttelse, når man er i et fast forhold med regelmæssig sex, men jeg synes også man for sin egen skyld bør holde nogle måneders pause en gang i mellem, så man kan finde ud af, om kroppen selv kan finde ud af køre sin cyklus uden at være medicinsk styret, så hvis du skal rejse i et halvt år og derfor ikke have regelmæssig sex, så er det da et oplagt tidspunkt at holde pause på.

    I øvrigt synes jeg det er tankevækkende, at man jævnligt hører om, at der arbejdes på en p-pille til mænd, der er vist i øvrigt kommet nogle på markedet – dog vist endnu ikke i Danmark – men en hel del tyder på, at det da aldrig bliver en sællert. Jeg tror, det vil blive overordentligt svært at få mænd til at tage en pille, der skal styre deres fertilitet; det vil de ganske enkelt ikke byde sig selv, nej – det må være kvinderne, der lægger krop til den slags, og det er der rigtigt mange kvinder, der ikke kan se noget forkert i.

    Ak ja.
  • Indstillinger
    Jeg har taget p-piller i 10 år uden at holde pause, nogle siger det er dumt at holde pauser da det forvire kroppen, mens andre er for pauserne. Mine læger har aldrig snakket om at holde pause så længe man bliver undersøgt en gang om året skulle der vist ikke være noget i vejen for at tage dem.

    med hensyn til fertiliteten blev p-pillen fremstillet til kvinder der ikke kunne få børn, da man kunne tage pillen og når man stoppede ville man så have nemmere ved at blive gravid (ved ikke helt hvordan og om det er de samme stoffer der stadigt er i p-pillen som den gang)

    jeg skal til at prøve at blive gravid her om et par måneder og spurte min læge hvor langtid inden jeg skulle stoppe med p-pillerne, og han kunne ikke se der var nogen grund til at stoppe før tid da hormonerne er ude af kroppen så snart du stopper med at tage dem (den eneste grund skulle være for at man kom ind i en cyklus så man kunne udregne sin ægløsning mere præcist), min læge sagde også at det tit var sådan at folk blev gravide inden de nåede at få deres første mens, uden p-piller.

    Der er vist ingen tegn på det skulle forringe ens fertilitet, men det er jo svært at lave en undersøgelse der viser at den er 100% uskadelig.
Log in eller Registrér for at kommentere.