Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Langtids bivirkninger af antidepressiv

Hej alle.. Jeg har brug for lidt hjælp, et godt råd eller bare at høre om andre har prøvet det samme som mig.

Jeg er en ung kvinde som for lidt over 2 år siden fik en depression - jeg fik medicin, akarin hed det vist.. Det hjalp mig rigtig meget og fik mig på ret køl igen.
Efter ca et år trappede jeg vellykket ud af medicinen.. Jeg kan sagtens mærke at alt bestemt ikke er som før, men man indretter sig og ser positivt på at man har lært sin krops signaler bedre at kende..

Mit problem er at der indtraf nogle bivirkninger da jeg fik medicin - de to værste var vægtstigning og fuldstændig manglende sexlyst samt manglende evne til orgasme. Jeg havde håbet, og vel forventet at disse ting ville vende når jeg stoppede med medicinen, men det er desværre ikke tilfældet. Min vægtstigning er fortsat, somom medicinen fuldstændig har forskubbet hele mit stofskifte, jeg har taget omkring 15 kg på siden jeg begyndte på pillerne, og ca 7 kg er efter jeg er stoppet med pillerne.. men jeg har ikke ændret spisevaner??
Samtidig er sexlysten stadig fuldstændig væk.. hvilket er et stort problem - har aktid været meget glad for sex...
Oveni det hele er min krop meget meget følsom overfor sukkermangel, sult og manglende søvn, disse ting udløser meget stærkere reaktioner end før, med rysteture, migræne osv...
Er der nogen der har haft samme oplevelser, som evt. har gode råd til at vende situationen????
Håber at høre fra nogen.

Millo :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Milo

    Jeg tør ikke gætte på, hvad der sker rent biokemisk i kroppen, når man får antidepressiv medicin. Min vinkel går mere på det psykologiske.

    Der er som regel en god grund til, at man får en depression. Selvom man måske ikke selv ved, hvad der er årsagen, så kan det være mange ting - også noget, der måske ligger langt tilbage i tiden og som er helt ubevidst.
    Så får man medicin, der påvirker nervesystem og hjerne og der sker nogle ting rent fysiologisk. Depressionen forsvinder tilsyneladende og man får det bedre. Så holder man op med medicinen, men bivirkningerne af medicinen forsvinder ikke.

    Krop og psyke hænger sammen. Depressionen har en årsag og noget udløser den. Den er altså et symptom og dermed et signal om, at noget i éns liv (måske skabt for længe siden) ikke fungerer godt nok. Årsagen til depressionen er uerkendt og derfor ubearbejdet.
    Når depressionen er 'tvunget væk' med medicin må krop og psyke finde andre måder at beskytte sig på. Dermed kan det så være overvægten og den manglende sexlyst, der signalerer, at noget stadigt ikke er, som det skal være og at selve årsagen til depressionen stadigt er der.
    Medicinen har jo ikke løst de grundlæggende problemer, det har bare 'bedøvet' symptomet (depressionen). Når man 'fjerner' ét symptom uden at fjerne årsagen til det, så kommer der som regel bare et andet symptom i stedet for. Sindets og psyken vil have sine budskaber om, at noget ikke er som det skal være, frem. Derfor kan overvægten måske handle om, at det er en psykologisk beskyttelse (man mærker ikke så let sine følelser) og den manglende sexlyst kan f.eks. handle om, at din underbevidsthed af én eller anden grund beskytter dig imod nogle følelser, der kan vækkes af den seksuelle handling. Det er bestemt ikke altid, at det ubevidste og det bevidste sind vil det samme.

    Jeg kan komme med et eksempel på, hvad det er, jeg mener. I mine unge dage fik jeg angstdæmpende medicin. Det hjalp også på angsten. Men hvad jeg ikke opdagede dengang var, at min kroniske hovedpine i stedet blev værre. Først da jeg mange år senere arbejdede med tingene i et terapiforløb, fandt jeg årsagerne til hovedpinen og dermed også til den angst, medicinen havde lagt låg på samt en underliggende depression. Tingene hænger som ofte mere sammen, end man tror.

    Også dine stærke reaktioner på en mere eller mindre sukkerafhængighed og din forøgede sensibilitet overfor sult og søvnmangel m.m. kunne tyde på, at dit nervesystem ikke har det helt fint. Det er symptomer, der ikke kan helbredes af men måske kan holdes nede med medicin. Selvom det er meget fysiske symptomer, kan årsagen sagtens være psykisk og forbundet med samme årsag som depressionen.
    Rent fysiologisk virker energikilderne kulhydrater, alkohol og fedt måske nok lige i nuet beroligende på nervesystemet. Men især sukker får i virkeligheden nervesystemet til at skrige! Sukker er det rene gift for et sensibelt nervesystem.

    Mit bedste forslag er altså, at du prøver at få noget psykologisk/terapeutisk hjælp til at afdække årsagerne til depressionen i stedet for at symptombehandle. Kun ved at finde årsagerne, kan man opnå egentlig helbredelse.


    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.