Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Emalje

Hejsa, jeg er en pige som tidligere har haft bulimi. Jeg har læst at ved vedvarende opkastninger ofte skader emaljen på tænderne. Men hvad er emalje for noget?



mvh. Fortvivlede

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det var dog fantastisk du aldrig har fået svar på det indlæg... nåeh, men nu hvor jeg alligevel lige sad og kiggede rundt, kan jeg da uden at være ekspert fortælle dig, at Emaljen på tænderne kan sammenlignes med lak på jern. Hvis jern ikke er lakeret, kan elemterne angribe metallet, som så korroderer i form af rust.
    På samme måde vil tænder uden emalje korrodere i form af karies. Hvis du først har mistet din emalje, vil dine tænder begynde at gå til uanset hvor godt og tit du børster dem, og du kan blive nødt til at erstatte dem med kroner.
    Det er derfor vigtigt at holde munden ren for de syrer der nedbryder emaljen, ved at børste tænder/tunge mindst 2 gange om dagen, og evt supplere med mundskyllevand og f.eks v6 tyggegummi (Husk tandtråden).

    Ihvertfald bør du straks efter et evt. opkast, skylle din mund efter i mundkyllevand.
  • Indstillinger
    tak for det fine svar. Jeg ved ikke helt hvor slemt mine tænder er, men kan dog fortælle at jeg ikke har kastet op i meget lang tid. (jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg sidst gjorde det). Men findes der midler som styrker emaljen igen?


    mvh.
  • Indstillinger
    Jeg er også tidligere bulimiker.

    Din tandlæge kan undersøge om dine tænder/emalje har taget skade. Blandt andet ved at tage røntgenbillede.

    Jeg fik undersøgt det, og mine havde heldigvis ikke taget skade.
    Jeg vil foreslå dig at få tjekket det.

    Og nej, det er ikke pinligt at fortælle tandlægen at man har haft bulimi.

    Til andre der måtte læse dette kan jeg fortælle, at man ikke bør børste tænder direkte efter en opkastning på grund af syren. Man skal skylle med vand.
  • Indstillinger
    JEg ville passe på med - som Anna skriver - At børste direkte på tænderne efter opkast. Det er ligesom man heller ikke bør børste tænder umiddelbart efter at have drukket en cola. Syren påvirker stadig munden, og tænder/tandkød er svækket af syren. Ved at børste risikerer du rent faktisk selv at børste emalje af, eller lave børstefurer i dine tænder.

    Jeg ville holde mig til mundskyl efter opkast. Det neutraliserer syren. Efter en halv time kan du så smide en børste på ;-)
Log in eller Registrér for at kommentere.