Emalje
Hejsa, jeg er en pige som tidligere har haft bulimi. Jeg har læst at ved vedvarende opkastninger ofte skader emaljen på tænderne. Men hvad er emalje for noget?
mvh. Fortvivlede
mvh. Fortvivlede
Kommentarer
På samme måde vil tænder uden emalje korrodere i form af karies. Hvis du først har mistet din emalje, vil dine tænder begynde at gå til uanset hvor godt og tit du børster dem, og du kan blive nødt til at erstatte dem med kroner.
Det er derfor vigtigt at holde munden ren for de syrer der nedbryder emaljen, ved at børste tænder/tunge mindst 2 gange om dagen, og evt supplere med mundskyllevand og f.eks v6 tyggegummi (Husk tandtråden).
Ihvertfald bør du straks efter et evt. opkast, skylle din mund efter i mundkyllevand.
mvh.
Din tandlæge kan undersøge om dine tænder/emalje har taget skade. Blandt andet ved at tage røntgenbillede.
Jeg fik undersøgt det, og mine havde heldigvis ikke taget skade.
Jeg vil foreslå dig at få tjekket det.
Og nej, det er ikke pinligt at fortælle tandlægen at man har haft bulimi.
Til andre der måtte læse dette kan jeg fortælle, at man ikke bør børste tænder direkte efter en opkastning på grund af syren. Man skal skylle med vand.
Jeg ville holde mig til mundskyl efter opkast. Det neutraliserer syren. Efter en halv time kan du så smide en børste på ;-)