Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Også bøvl med maven her :o(

Nu prøver jeg lykken herinde - måske er der nogen der har erfaringer som jeg kan bruge?! Først undskyld det lange indlæg - håber I gider læse det alligevel.

Jeg har længe bøvlet med for meget mavesyre - eller det er i hvert fald det, som lægen mener at det er. I november blev det for meget for mig - opsøgte derfor lægen og fik lanzoprazol. Jeg får ikke mavesyren op i spiserøret - det sidder og brænder i maven og så har jeg lidt kvalme.

I julen fik jeg er maveinfektion, som jeg fik en skrap penicillinkur for. Samtidig med penicillinen tog jeg også lanzoprazol. Men når jeg tager dem, har jeg overhovedet ingen appetit. Kan godt føle mig sulten, men har virkelig ikke lyst til mad.

Ca. 14 dage efter penicillinkuren, er jeg ved at få det bedre ovenpå infektionen. Men jeg får det stadig underligt - især når jeg er "ude". Ja det er en længere historie og jeg tror også at der spiller en del ind på det psykiske plan. Det skal jeg også arbejde på og har søgt hjælp. Men jeg mistænker lanzoprazolen for, at være dem der gør at jeg får kvalme, appetitløshed og bare generelt er utilpas og dårlig.

Så nu, for 1 uge siden droppede jeg de piller. Og har faktisk fået det bedre - meget bedre. Jeg kan stadig mærke at det brænder i min mave - uanset hvad jeg spiser. Og jeg kan mærke det op mod halsen (dog uden at det kommer op).
Men det største problem for mig nu, er at jeg simpelthen har sådan en voldsom kvalme om morgenen. Lige når jeg vågner føler jeg mig sulten. Men efter det daglige morgentoiletbesøg begynder kvalmen og så har jeg slet ikke lyst til mad. Dog tvinger jeg lidt i mig - f.eks. grovbrød.
Kvalmen bliver værre og værre og tit skal jeg lige på toilet igen kort tid efter. Det er værst mellem 7 og 10. kan det være fordi min fordøjelse kører på højtryk der? Det er som om at ved 10 tiden (eller ca. 3 timer efter jeg er stået op) så letter kvalmen og jeg begynder at blive lidt sulten og kan sagtens spise lidt.

Men i løbet af dagen synes jeg også at jeg har det sådan "halvdårligt". Det føles sommetider som om at jeg skal på toilettet (altså det murrer sådan nederst i maven). Og ellers har jeg engang imellem lettere kvalme og har generelt bare ikke ligeså god appetit som jeg har haft før. Men det er helt klart allerværst om morgenen. Jeg har det lidt på samme måde, som hvis man er nervøs for en eksamen eller lignende.

Det skal siges, at jeg ikke har diarre - men lettere grødet afføring.
Jeg har førhen haft dårlige toiletvaner - uskudt toiletbesøg pga stress om morgenen osv. Men det ligger længere tilbage. Jeg døjer også sommetider med luft i maven - ofte ved sult og så lige når jeg spiser. Især hvis jeg er i byen. Der føles det som om, at luften sætter sig helt oppe øverst i maven og ikke kan passere. Det kan sommetider hjælpe at lægge mig ned, så kommer det ligesom lidt bedre nedad.

Kan det simpelthen bare være, at jeg har en super sart mave og det bare tager laaang tid her efter den infektion og penicillin? At fordøjelsen ikke kører optimalt?
Inden alt det her havde jeg det også sådan i perioder - men ikke så slemt som nu. Har ellers førhen haft det sådan, at jeg bare skulle have morgenmad lige med det samme om morgenen.
Jeg prøver at undgå hvidt brød og sukker - men der er ikke rigtigt noget mønster i det, da det sådan set er hver morgen at jeg ikke rigtigt kan komme igang.

Det skal siges, at jeg for 14 dage siden fik en gastroskopi. Den viste ingen mavesår kun at min lukkemuskel fra mavesækken og op til spiserøret er slap.

Nu venter jeg på en mave/tarm undersøgelse. Jeg skal til en samtale her først i februar. Men jeg er skide nervøs for det! Og det præger virkelig min hverdag på en rigtig dårlig måde det her - er så hæmmet af den kvalme og spekulationer omkring hvorfår jeg har det sådan?

Har nogen erfaringer som ligner mine?

Mvh Maria

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Maria,
    jeg har faktisk døjet med lignende i lang tid. Har du fået diagnose?

    Jeg har fået foretaget diverse undersøgelser og endte med at lægen mente jeg har irriteret tyktarm og spiserørskatar, får derfor duspatalin retard og lanzoprazol. Derudover tager jeg emperal mod kvalmen. Afføringen er blevet lidt bedre af HUSK men det er ikke noget at råde højt om.
Log in eller Registrér for at kommentere.