reflux og kraftige smereter under højre ribben af eltroxin
Kære eltroxinvenner.
Jeg har nu forfærdelige refluxsmerter igen. har lige været på hospitalet hvor jeg synes det var i bedring. Det er uudholdeligt. Min læge mener at det er stress og jeg mener at det er medicinen, da jeg synes at det er den jeg kan smage. Håber stadig at jeg kommer på Euthyryx den 3.2 hvor jeg skal til endokrinolog for første gang i de 15 år jeg har haft sygdommen. Jeg er dødbange for at det er mavesår eller det der er værre. Er samtidig svimmel og har haft flere øjnemigræneanfald i dag.
Er der nogen er jer der genkender lige disse symptomer?
Hilsen fra en der synes det er mere end træls.
Jonna
Jeg har nu forfærdelige refluxsmerter igen. har lige været på hospitalet hvor jeg synes det var i bedring. Det er uudholdeligt. Min læge mener at det er stress og jeg mener at det er medicinen, da jeg synes at det er den jeg kan smage. Håber stadig at jeg kommer på Euthyryx den 3.2 hvor jeg skal til endokrinolog for første gang i de 15 år jeg har haft sygdommen. Jeg er dødbange for at det er mavesår eller det der er værre. Er samtidig svimmel og har haft flere øjnemigræneanfald i dag.
Er der nogen er jer der genkender lige disse symptomer?
Hilsen fra en der synes det er mere end træls.
Jonna
Kommentarer
Jeg kender det godt. Det er nok ikke selve refluks, men spiserørsbrok du har - ligesom mig. Det tager livet af mig og jeg har fået problemmer med at se tydeligt. Lige siden starten på Eltroxin/ Euthyrox og hvad de ellers hedder.
Har du ikke haft det tidligere? Hvor mange piller tager du? og hvad er din TSH?
Jeg synes også jeg har smag af måske amoniak i munden en gang imellem.
Det er måske galde safter som løber tilbage til maven og videre i halsen når der er gennemgang aligevel.
Ryger du?
Mvh Adam
Nej jeg ryger ikke og har aldrig gjort. Disse problemer er først startet for 7-8 måneder siden, og en gastroskopi viste reflux som behandles med Lanzoprasol som ikke hjælper. jeg holder mig fra kaffe, te cola og alt der man skal passe på.Men maven er godt træg lige nu fordi mine tal ikke er i balance. Det er specielt TSH som er for høj. Kan ekke lige huske tallene. Og forstoppelse kan også give reflux. jeg synes jeg kan have perioder hvor det går godt og så lige pludselig går det helt hen i vejret. Så ja. Men kunne du mærke en ændring da du fik euthyryx. jeg ved jo far mange der skriver i dette forum at man skal være tålmodig når man har været forgiftet i lang tid...
TAk for dit svar.
Jonna
Jeg ved ikke hvad man ellers kan gøre udover at fjerne symptommer.
Det hjælper mig at drike lille smulle af diverse olier, omega3, tidsel, oliven og kokosolie. Det tætner og smører bunden af spiserøret, så mavesyre ikke ætser så meget. Fed mad er også god men det siges at være usundt i disse tider. Det er nok ikke så sundt men hvad skal man gøre. Kålsaft er bedst, men man skal blive ved med at drikke lidt en gang imellem. Det hjælper slimhinden med at hele. Kålsaft fjerner også mavesår. Jeg tror du kan tage det roligt, selvom smerten er ikke til at holde ud. Jeg kunne slet ikke sidde ned i 6 måneder og det gør ondt når man presser maven sammen, bruger mavemuskler bare en smulle, liger på gulvet og løfter benene, bukker sig ned til skralespanden, prøver at sove osv. Min læge har ikke undersøgt mig og sagde at det var psykisk. Jeg tager Nexium, men det er noget møg at fjerne mavesyrer. De skal sku være der.
Kålsaft har fjernet mine smerter første gang i løbet af under en halv time, men nu er jeg blevet træt af at presse det hele tiden. Nu gør jeg det når det er meget slemt.
Jeg ve ikke om det giver det samme, men du kan prøve at tyke et kålblad og suge alle safter ud af det og spytte resten ud. Jeg tror det giver luft i maven og ved hellere ikke om det er sundt på længere sigt.
Min mave er også gået fuldstændig i stå. Jeg har det kun bedre hvis det brummer lidt og indholdet i tarmene flytter sig.
Jeg giver Eltroxin skylden, men man ved aldrig. Det lykkedes ikke mig at få TSH på 1 i løbet af 10 år pga bivirkninger. Det laveste tal var 11 for et par måneder siden.
Jeg kan desvære ikke mærke forskel på hverken gammel eller ny Eltroxin og Euthyrox. Måske jeg er kommet af med 1 eller 2 ubetydelige bivirkninger på Euthyrox, men der er andre der har det bedre. Prøv det.
Mvh Adam
Jonna - jeg har lige læst om at ved nedsat funktion af skjoldbrugskirtlen er det ikke så godt at spise kål.
Jeg kan sige at rå guleroder kan også hjælpe, men jeg måtte spise 3 stk på en gang før jeg kunne mærke en bedring/ro i maven. Jeg kan ikke huske om saften alene havde en virkning.
De skloge siger at frugtsaften skal tykkes og blandes godt med spyt. Det er ikke naturligt at få så meget saft på en gang, som måske svarer til 1/2 kg guleroder.
Mvh Adam
Det viste sig at mine meget kraftige reaktioner med syre i hele mavem og en oppustethed som hos en gravid skyldtes en medicin for blærebetændelse. Jeg ringede endda til lægevagten da jeg så at den ikke var så forenelig med stofskiftesygdomme og syrehæmmere. Det kunne jeg roligt tgae. Med det resultat at jeg har været dødsyg og skal nu akut på sygehuset imorgen for at checke om der er sår på tarmen. Der ydermere bule måske brok. Men passer stadig på med hvad jeg spiser. Har dog spist spidskål uden problemer. Kan mærke at jeg skal holde mig fra chokolade og det er bare ikke rimmeligt, da jeg aldrig spiser slik, men elsker mørk chokolade. Nu er der kun to uger til jeg forhåbentlig får euthyrox.
hilsen Jonna
Jeg har taget 200ug selen dgl i et stykke tid nu. Hvis man skal tror på hårmineral analysen ( bare fordi min egen læge ikke gider undersøge det) så har jeg stort underskud af selen. Også mangan, kobber, vanadium, men alt for meget zink.
Selen hjæper med omdannelsen af T4 til T3, men her klager jeg ikke. Min T3 har altid været i normalområde. T4 tæt på, men TSH lå på 31 for over 1 år siden og 15 i sidste måned.
Selen kan også beskytte spiserøret mod kræft pga mavesyrer - har jeg læst.
Mvh Adam