Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodmangel og B12 mangel.

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kari.
    Mange tak for dit tilbud om ,at skrive til dig på din mail,men den kender jeg
    ikke, da alle jo her er anonyme, og jeg vil også helst skrive på netdokteren,
    men igen Tusind tak for dit tilbud.Ha en rigtig god dag.
    Venlig Hilsen HN.
  • Indstillinger
    Jo jeg har også læst Karsten vagn hansens side jeg fik også pæniciøs anemi efter jeg havde haft lavt stofskifte som ikke var rigtig fulgt op i behandling. har lige fået et blodprøve svar hvor mit cobalamin (co) var 3409 er det godt mon eller dårligt.MV mitzi
  • Indstillinger
    Hej..

    Har nu i en del år haft for lavt stofskifte. får 100 mg euthyrox 1x dagligt..lægerne siger at det er stabilt men men jeg er blevet mere træt,svimmel og det er ikke til det bedre.humøret er ikke for godt....orker ikke at løbe mere og er bange for at falde.
    status lige nu er at jeg mangler b12...er startet op på betolvex 1 mg 1x dagligt...lægen siger at de to ting ikke har noget med hinanden at gøre...og det at man er svimmel går vel over...

    er der nogle der har nogle gode tips....
  • Indstillinger
    Hej sommer2000

    Jeg har selv haft blodmangel sidste år, hvor jeg også var svimmel i perioder, men svimmelheden kom efter en operation. Har også forhøjet blodtryk. Det var faktisk først ved ændring af medicin, at svimmelheden forsvandt. Så jeg tænkte på, om du kan tjekke indlægssedlen til din medicin og se, om svimmelheden kan være en af bivirkningerne. Måske kunne du tale med lægen om at skifte medicin.

    Mit blodtryk faldt også noget, i den tid, jeg havde lidt svimmelhed. Så derfor ændrede vi medicin, og så forsvandt medicinen. Få tjekket dit blodtryk, det kan måske også være det.

    Og så mener jeg selv også, at hvordan maven fungerer har meget at sige i forbindelse med blodmangel. Da jeg ændrede kost, blev min blodprocent bedre, men jeg tog også samtidig jern-piller. Da det er min egen erfaring, føler jeg selv, at maden også i mit tilfælde havde stor betydning. For jeg reagerede meget på visse madvarer, som jeg prøvede at holde mig fra en tid, f.eks. gluten.

    Ville blot bringe min erfaring videre.
  • Indstillinger
    Hej Sommer

    Jeg har ikke det mindste forstand på stofskifteproblemer, men når du kigger her i debatten om stofskifte, så vil du se, at der er mange indlæg, der fortæller om diverse mangler. Og det er jo netop sådan en eksisterende debattråd, du har fundet.

    Så når din læge siger, at der ingen sammenhæng er mellem din B12-mangel og dit stofskifte-problem, så tillader jeg mig at tvivle. Men det er jo sådan set lige meget, om din læge har ret eller ikke. Hovedsagen er, at begge tilstande bliver optimalt behandlet.

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede om at få alle blodprøve-resultater skriftligt. Det er ikke noget problem for lægen/sygeplejersken/klinikdamen at sende dem til dig via mail.

    Så kan du selv følge med i, om dine tal er normale – både stofskiftetallene og B12-værdierne. Via denne side kan du se, hvad normalværdien for B12 er:

    http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Blodpro ... _1_2_1.htm

    Og i listen nedenunder kan du vælge de forskellige stofskiftetal, så du også får normal-værdierne for dem.

    Det er fuldstændig normalt at være svimmel, træt og have tendens til depression, når man har lavt B12. Det er, fordi B12-mangel kan medføre lav blodprocent (anæmi), og træthed, svimmelhed og tendens til depression er almindelige symptomer på lav blodprocent.

    Her kan du læse om B12-mangel:

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... es-anaemi/

    Så det er altså mine tips:

    1. Sørg for hurtigst muligt at få normalt b12-niveau
    2. Følg med i blodprøve-resultaterne, så du selv har styr på, om værdierne er normale.

    Mange hilsner
    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.