Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

jeg er lidt bange .. mandel propper

hej jeg er en pige på 14 år

jeg har ret store mandler og har nogen huller i mandlerne som der tit sider sådan nogen hvide klummper i som jeg kan pille ud med vat pind men det gør rigtig ondt og er virkelig irreterende ... lægerne vil ikke fjerne mine mandler og de siger´de ikke ved hvad det er men jeg er lidt bange ville gerne finde ud af hvad det er

er der nogen der har det samme
eller hved hvad det kan være

please svar og svar også gerne på mit indlæg under anoreksi

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa,

    det lyder som en form for betændelse.
    Normalt er mandlerne ruflede og lyserøde, og hvis der sidder noget hvidt på, er det tegn på en inflammation (en reaktion på betændelse).
    Betændelsen kan skyldes en virus, og hvis det er det, som din læge er nået frem til, er der ganske korrekt, at der ikke er noget at gøre.

    Hvis det er et problem, der hele tiden vender tilbage, kan det være relevant at fjerne mandlerne, men da du er så gammel, forventer lægen nok, at det går i sig selv, for det gør det oftest, når man kommer lidt op i årene.

    Jeg tjekker lige dit andet indlæg.

    Mvh. Oktober
  • Indstillinger
    Det er da noget værre ævl monique..
    Det lyder som helt almindelige mandel propper, hvilket er små madrester, bakterier og spyt, blandet sammen.. De sætter sig fast i lamellerne i mandlerne, og kan fanges med en vatpind, eller hostes op, ind imellem..
    Det er overhovedet ikke farligt, men de kan give dårlig ånde.. De opstår fordi dine mandler er for store.. Har selv været turen igennem.
    Du kan godt få fjernet mandlerne, og så forsvinder problemet selvfølgelig også! Dog vil din læge højst sansynligt ikke fjerne dine mandler, på dette grundlag. Hvis disse skal fjernes mener lægerne typisk at man skal have halsbetændelse 3-5 gange årligt, ondt i halsen ofte og alt muligt andet..
    Dog ville min halslæge godt sende mig videre i systemet, på det tynge grundlag, at jeg hostede mandelpropper op.
    Er dog ikke blevet opereret endnu. Dette skulle i øvrigt være yderst smertefuldt og kræve en sygemelding på en uges tid plus det løse..

    Så slap du bare af, og snak med din halslæge hvis du er i tvivl.. Det er ganske ufarligt :)
  • Indstillinger
    Hej theemo

    jeg har selv mandel propper og hævede lymfekirtler i halsen. på mit venstre side af halsen, er jeg nærmest hævet op som en golfbold. Altså det gør ondt når jeg synker, og som du skriver, så er det irriterende.
    min læge mener at jeg har 'kysseyge', og det tyder lidt på, at du også har det. du kan kigge på denne artikel om symptomerne på kyggesyge (mononukleose), måske kan det hjælpe dig.

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kyssesyge.htm

    har du fået taget en blodprøve?, blevet podet i halsen?, stukket i øret?.
    p.s kyssesyge kan faktisk ikke behandles, men hvis du slet ikke har kyssesyge, så vil en Panodil, eller noget penicillin vidst nok virke. jeg er ikke sikker med penicillinen.

    håber jeg kunne hjælpe, bare en lille smule.

    - sofie.
Log in eller Registrér for at kommentere.