Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Operation/overgangsalder

Redigeret 16 januar, 2010, 15:25 i Endometriose
Hej
Jeg har nu fået min operationsdato og det bliver den 25 januar.
Jeg er spændt og nervøs.
Nervøs for at min eneste æggestok er så dårlig at den skal ud og at jeg går direkte i overgangsalder.
Både fordi jeg ikke har børn, vil gerne men også de ulemper som jeg hører omkring overgangsalder.
Selvfølgelig er den positive del at jeg bliver smertefri.
Hvad siger i andre - er der nogen af jer som er gået i overgangsalder efter operation og hvordan har i det?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har ikke prøvet det på den måde , men har dog passeret den overgangsalder for længe siden.
    Ikke alle har gener. Jeg har f.eks. aldrig nogensinde mærket noget som helst.
    Jeg har heller aldrig frygtet overgangsalderen. Jeg har aldrig skænket den en tanke.
    Andre har været "rare" og stukket til mig, fordi jeg fik fjernet livmoderen tidligt, så det holdt jeg op med at fortælle. Mig generede det ikke.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar og det var jo dejligt at höre en positiv side :o)
    Jeg har faktisk også idag talt med en kollega som heller ikke havde nogle gener - hun fortalte tilmed om hendes söster som döjede lidt med hedeture, men de gik hurtigt over. Så jeg ser lidt mere positivt på det idag.
    Tak :o)
  • Indstillinger
    Hej Malmo

    Jeg er opereret pga svære blødningsforstyrelser ( fjernelse af livmoder), her skete der intet.
    Da de så i efterfølgende operation tog æggestokke og æggeledere skete der noget.
    Knap ½ døgn senere vågnede jeg med volsomme hedestigninger, jeg fik en hormontablet og der gik kun 4 timer så havde jeg det godt igen.

    Og jeg har haft det godt siden.

    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har også fået fjernet begge mine æggestokke. Efter et par døgn startede mine svedeture. Jeg havde i starten svedesture hver halve time. Nu efter ca 3 mdr. er det "kun" ca hver time. Min svigerinde fik også hendes fjernet ved operation og havde ligeså voldsomme svedeture. De er nu næste væk her efter 5 år. Jeg har fået at vide at de kan vare i alt fra 1 til 5 år. Man kan ikke helt sammenligne dem der går naturlig i overgangsalder og dem der får fjernet æggestokkene. For når de fleste går naturlig i overgangsalder falder homonproduktionen over en længere periode og kroppen har tid til at tilvendes - modsat når homonproduktionen standser fra den ene dag til den anden.

    kh/Bettina
  • Indstillinger
    Hej
    Tak for jeres svar.
    I den periode jeg ved ivf forsøg var i kunstig overgangsalder fik jeg hedeture nogle gange i døgnet. Jeg synes ikke det var specielt sjovt.
    Men selvfølgelig er der hormoner jeg kan tage som der bliver skrevet, jeg er bare så bange for at tage de hormoner hver dag. Hvad gør de ved min krop? jeg er ikke så glad for medicin. Men jeg må se hvad der sker når jeg næste mandag er opereret og hvor meget der er væk. Er virkelig spændt på det :o/
  • Indstillinger
    Hej Malmo

    Jeg havde det også svært med at skulle tage de hormoner fast, men jeg blev klar over at jeg ikke kunne leve med de hedestigninger, og ville de blive ved til jeg havde rundet de 50, hvilket ingen kunne give mig svar på.
    Jeg kunne ikke overskue at skulle have hedestigninger i over 13 år.
    Så for mig var valget mellem pest eller kolera.
    Nu her 15 år efter er jeg glad for at jeg traf det valg, jeg har haft det godt med de hormoner.
    Jeg har valgt at forsætter med hormonerne i mindst 7 år endnu, selvom hjertelægen råber højt om at, der er en ganske lille risiko for en blodprop og jeg skal stoppe. Kommer der en blodprop må jeg tage konsekvenserne till den tid.
    Rigtig god bedring til dig samt held og lykke med operationen, jeg håber du kommer hurtig oven på .
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.