Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Extremt højt blodtryk under seksuel ophidselse

Redigeret 24 november, 2010, 01:49 i Mandlige sexproblemer
Jeg er en mand på 64 år med lettere forhøjet blodtryk (typisk omkring 145/90), men jeg har ved et tilfælde opdaget, at mit blodtryk under seksuel ophidselse stiger helt ekstremt. Her i dag målte jeg den til 236/112, efter at jeg havde været i en langvarig tilstand af stærk seksuel ophidselse, men før selve orgasmen.

Er det ikke en hård belastning for hjertet?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja det er meget højt blodtryk du har . det lyder til du skal have talt med din læge. jeg turde ikke dyrke sex hvis det var mig der havde det så højt. det lyder farligt. kærligst spider68
  • Indstillinger
    Hej Paul

    Normalt måler man jo ikke blodtrykket, mens man dyrker sex eller under et maratonløb eller i en situation, hvor man lige med nød og næppe redder sit barn fra at blive kørt over af en stor, tung lastbil.

    Derfor ved man normalt ikke, hvor højt blodtrykket er i den slags situationer. Blodtrykket skifter jo hele tiden, alt efter hvad man foretager sig, og hvordan man har det følelsesmæssigt. Det, lægen undersøger, når en person skal undersøges for forhøjet blodtryk, er, hvad blodtrykket er, når man er i hvile. Og 145/90 er ganske rigtigt lige i overkanten. Jeg synes nu, at det er en ubetydelig forhøjelse.

    Det, der er vigtigt for hjertet og organismen i det hele taget, er, at man kan slappe af efter ekstrem ophidselse og ekstrem anstrengelse, og det plejer jo at gå af sig selv ved sex. Det farlige er, hvis man går i længere tid uden at kunne komme i en hviletilstand, som det f.eks. sker ved længerevarende stress.

    At skifte mellem anstrengelse og hvile er derimod godt for organismen, herunder hjertet.

    Hvis jeg var dig, ville jeg bare følge nogle af de almindelige råd, der findes, og på den måde bringe hvile-blodtrykket lidt længere ned. Det er klart, at du skal holde lidt øje med det, og næste gang du alligevel er hos lægen, kan du jo lige spørge, om det gør noget, at blodtrykket er så højt under sex. Jeg er sikker på, at din læge vil kunne give dig et tilfredsstillende svar.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.