Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hårtab og lavt stofskifte

Hej,

jeg har Hashimoto - og har som de fleste andre været igennem et tungt år med mange gener pga. ny eltroxin. Nu har jeg været på Euthyrox i snart 2 mdr, og det går langsomt fremad. Jeg bliver dog ved med at tabe MEGET hår hver dag - og har gjort det i snart et år. I forvejen er mit hår tyndt og i dårligt kvalitet pga. de sidste år med sygdommen, men nu er det bare blevet endnu værre, og man kan se min hovedbund igennem håret flere steder. Det er selvfølgelig et mindre problem i forhold til de mange andre gener - men alligevel hjælper det absolut ikke på humøret, at jeg er ved at blive skaldet.
Er der nogle, der har erfaringer med, om hårtab stopper- og vokser ud igen, når stofskiftet bliver normalt igen / ny eltroxin er ude af kroppen - og om der er noget andet man kan gøre for at stoppe hårtabet?

Mvh
Anne

Kommentarer

• Hej,

Jeg har lavt stofskifte og lider samtidig af Alopecia, en autoimmunsygdom hvor man taber håret

Jeg havde næsten tabt alt mit hår, da jeg så blev gravid, og i de 9 måneder kom alt mit hår tilbage. Ca. ½ år efter fødslen begyndte jeg at tabe håret igen og mit TSH tal var på 30 (alt for højt) selv om jeg tog medicin hver dag. Nu næsten 1½ år efter fødslen, har jeg ikke noget hår.

Om det har nogen forbindelse med det lave stofskifte ved jeg ikke, men det skulle da ikke undre mig. For stofskiftesygdomme hører jo også ind under en autoimmun sygdom.

Men det er ikke sjovt at tabe håret, det ved jeg alt om.

Mange hilsner fra Gypige
  • Hej Anne!

Jeg har haft for højt stofskifte i 11 år. Når mine tal er forkerte (i mit tilfælde for høje) Begynder jeg osse at tabe hår.... meget hår! På et tidspunkt tabte jeg det halve af mit hår... men da tallene blev normale igen kom mit hår langsomt igen og jeg tabte ikke mere end normalt! Jeg tog så også ekstra meget b-vitamin og selica. Max dosis af det hele! Ved ikke om det også hjalp.. men var desperat og ligeglad - bare noget hjalp :)
    men jeg sikker på at dit hår nok skal komme igen... når kroppen har fået det godt igen. Jeg er frisør... så jeg ved om nogen at når kroppen på en eller anden måde har det dårligt er det håret man ser det på først! Kroppen vuderer simpelthen at den har brug for energi og vitaminer andre livsnødvendige steder...
    Kh. Jane ;)
  • Tak for jeres indlæg. Jeg håber mit hårtab alene skyldes ubalance i mit stofskifte (pt. er det for højt pga. ny medicinering) - og ikke endnu en autoimmun sygdom.
    Jeg har i noget tid gået i behandling på Hårklinikken, og de mener, at jeg bør begynde at behandle med Regaine for at få hårene tilbage, men hvis hårtabet er pga. stofskiftet - har jeg ikke meget lyst til at bruge Regaine hver dag....
    Jeg håber, der kan findes en løsning på dit hårtab Gypige!
    mh Anne
  • Hej,

Jeg ville ihvertfald ikke begynde på Regaine. Det hjælper sikkert lige nu og her, men stopper kun hårtab sålænge man bruger det.

Mange hilsner fra Gypige
Log in eller Registrér for at kommentere.