Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

skizofreni

Redigeret 23 august, 2010, 13:01 i Personlighedsforstyrrelser
....jeg har i en alder af 48 fået konstateret skizofreni. Mit humør har været meget svingende i 2009, hvilket resulterede i at jeg blev indlagt på en lukket afdeling først i november måned med en depression og psykose.

Det har været en hård omgang, at være dybt psykotisk. Nu er jeg ude af psykosen. Får antipsykotisk medicin. Den medicin jeg får nu skulle være stemningsstabiliserende. Jeg føler dog ikke at det fungerer, da jeg har dage hvor jeg er dybt deprimeret og andre hvor mit humør er meget højt. Det er hårdt med disse udsving. Og når jeg ser mig selv i bakspejlet ser jeg at jeg har svinget rigtig meget i mit humør.

Mit spørgsmål er da: "Er det den rigtige diagnose?"

Er jeg snarere maniodepressiv fremfor Skizofren!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Det kunne da godt lyde som maniodepression. Der kan man også godt blive psykotisk. Du kan da evt. snakke med dine behandlere om det.
  • Indstillinger
    hej mask1234a. når man er manio-depressiv, så får man antipsykotisk medicin mod mani, og den effekt den har mod manien er lykke hæmmende begrund af dopamin niveauet bliver nedsat, så bliver man depressiv, og derefter får man en ordenlig omgang antidepressiva for at komme i bedre humør igen, ofte uden held begrund af den anden medicin hæmmer glæden. så man bruger ofte stemningsstabiliserende mod begge dele, og dermed at humøret bliver på et nogenlunde almindeligt niveau. lamictal/lamotrigin er nogen af de stemningsstabiliserende midler der findes. jeg får det præparat og har rigtigt god gavn af det. held og lykke med fremtiden.
  • Indstillinger
    Hej :)
    Tja; psykose kan opstå i forbindelse med maniodepressiv tilstand, men der er jo også den mulighed at du lider af en kombination af flere forskellige lidelser.

    Jeg fik selv medicin mod bl.a. lette psykotiske symptomer og udsving i humør især til den depressive side. Jeg havde haft en kortvarig paranoid psykose og blev diagnosticeret som borderliner på trods af at kriterierne ikke rigtig passede på mig...

    Jeg fik 300 mg. Seroquel (antipsykotisk) og 225 mg. Efexor (antidepressiv) i flere år, men jeg havde det stadig ikke for godt...

    Efter at jeg fik ny psykiater blev jeg sat til at føre stemningsregistrering. Det gjorde jeg i et par måneder (noterede dagligt søvn og stemningsleje), og det gav et tydeligt billede af, at jeg har en stemningssvingende lidelse med mange små udsving inden for hvert enkelt døgn som svingede omkring hhv. normalt stemningsleje og nedsænket stemningsleje over længere perioder.

    Jeg begyndte derfor på stemningsstabiliserende medicin - Lamotrigin som også nævnes ovenfor. Det er oprindeligt et præparat til behandling af epilepsi, men det bruges nu også mod stemningssvingninger.

    Og sikke en lettelse!!!!!!!!!! Det er FANTASTISK ikke at svinge som et bornholmerur!!
    Jeg har slet ikke de små udsving i løbet af døgnet længere, og det betyder, at jeg er blevet langt mere velfungerende på alle mulige andre områder også. Desuden er mine depressive perioder blevet langt færre og varer nu kun under en uge mod op til flere måneder før. På trods af, at jeg næsten er trappet helt ud af antidepressiv medicin.

    Min nuværende medicin er 300 mg. Seroquel, 75 mg. Efexor og 250 mg. Lamotrigin.

    Jeg vil anbefale dig at du på denne side henter det skema jeg brugte til stemningsregistrering og hver aften udfylder det. Det er overskueligt og ganske simpelt, og over en længere periode vil du og din behandler få et tydeligt billede af dine svingninger.

    http://bipolarforeningen.dk/?id=60543#første metode

    Nederst på siden finder du link til download af "Stemningsregistring, 1. metode" så du kan printe det ud.
  • Indstillinger
    hej dig på 48 :=) . Jeg tænker du er 48 og har lige fået konstateret skitzofreni..Jeg er 35 og fik konstateret parnoid skitzofreni og en svær deprission og så er der også en form for personligheds forstyrrelse... Og dog føler jeg mig næsten helt normal . Det der med at humøret svinger ,kender jeg rig´tig godt til ..,men lige pt går jeg på et skitzofreni hold via psykiatrien ,det hjælper rigtig godt ,og får mig til at forstå hvad det her egenligt er for noget . Det skal lige siges at jeg HAR sygdomserkendelse,det ved jeg ikke hvordan du har det med det ???
    Jeg tænker også tit på hvordan det kan værre at det lige var mig der skulle blive syg ???Jeg blir hurtig fyldt op i hjernen og så blir jeg meget forvirret og kan ikke huske eller udtale orderne ..Jeg får 800mg seroquel pro.og har 75 mg seroquel til pn-medicin = pisse nødvendig :=).ja og så får jeg efexor 225 mg . og dog svinger mit humør også meget .
    mvh lise
    Håber du skriver tilbage
Log in eller Registrér for at kommentere.