Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

forklaringen på smerterne

Redigeret 18 januar, 2010, 13:03 i Vulvodyni
Hej alle

Jeg har lige været på skejby vulvoklinik og fået konstateret at det er vulvodyni jeg har.
Der jeg forklaret mere om det, som jeg ikke har forstået før.
Det der er sket når man har vulvodyni, er:
I det yderste lag af huden ligger normalt kun nerveender der registrer berøring, lidt længere inde ligger nerveender der registrer smerte. Af en eller anden grund
(de foreslår måske en virus der ikke længere er der) er der hos vi der har fået vulvodyni kommet for mange små nerveender der registrerer smerte i den yderste lag nogle steder i underlivet. Det er der sker når vi berøres er atvi mærker smerte signalerne sendes til hjernen som via kroppen reagerer tilbage med rødmen og svie- nu mærker de små smertenerveender endnu mere smerte- som sendes til hjernen. En ond smertecirkel er startet.

Der er især reaktion ved de 4 kirteludførselsgange ved siden af urinrør og ved skedeindgang. (dem vidste jeg heller ikke fandtes..øh)

Behandling xylocain 5% (har i sikkert hørt om, og jeg synes man skal tale med læge selv inden man begiver sig ud i det)
Det som jeg heller ikke havde forstået var at de 1-3 mdrs behandling med xylocain, ikke bare er en bedøvelse, men at det går ud på at man lærer de steder det gør ondt nu at det ikke gør ondt via bedøvelsen- og så forsvinder de ekstra smertenerveender og den onde smertecirkel.


Jeg er ikke begyndt endnu, men superrart at få det konstateret for før var det et eller andet svævende "der er et eller andet i vejen med mig" som jo hurtigt kan gnave sig ind på andre områder.. i vejen med ..som menneske kvinde sexuelt etc. Nu er det noget konkret, der gør det hele mere hånterligt.
Jeg overvejer også at gå til akupunktur, da jeg er blevet behandlet for svimmelhed og ubalance i stoftskifte før med stor effekt.

Jeg håber på at Skejby/andre kunne lægge deres grundige forklaring ud til alle- og måske især give alle landes gynægyloger, læger et kursus, så vi snart kan blive fri for at gå misforståede rundt i 10-20 år hver især med smerter..når det måske ikke behøves at være sådan. Det kunne være godt.

det var nyt for denne gang
kærlig hilsen mig der er ved at finde hjem til den stolte kvinde igen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Fed forklaring, tak minna!
    Jeg havde fanget, at det var noget nogle nerveender, der sendte forkerte signaler til hjernen, men denne forklaring er klart mere hjælpsom! Og hvor er det fedt at have en konkret forklaring, som man også kan give, når man skal forklare folk, hvad det egentlig er man fejler.
  • Indstillinger
    hej
    ja tak . for mig er det også mere underskueligt med en konkret forklaring.
    Tak fordi du fortæller om det.
    Der findes nok også flere uddybende forklaringer, der er vist heldigvis en udvikling igang. Når man kikker på nettet er der jo gamle forældede versioner af forklaringer, så det kan være forvirrende.

    Jeg har fundet den danske side http://underlivssmerter.wordpress.com
    hvor der både står om forskellige vulvodynityper og adresser på steder der behandler i Danmark og folks egne fortællinger og tip

    Der er også en ret ny facebookgruppe. (vulvodyni-underlivssmerter)
    Bare det at se ansigtet på et anden kvinde der har de samme proplemer som jeg, får jeg tårer i øjnene af ...Det hjælper. Jeg er stadig ret anonym med det. Tak til alle der siger det højt.

    Minna
  • Indstillinger
    Jeg kender godt hjemmesiden. Der er rigtig meget god info! Desværre synes jeg den ser ud til at være gået en lille smule i stå, men det er måske bare midlertidigt.

    Det er mig, der har oprettet Facebook-gruppen, og jeg kæmper stadig for at nå ud til folk, så vi kan få flere medlemmer. En del af medlemmerne er folk, der bare støtter gruppen - det vil altså sige, at bare fordi man melder sig ind, betyder det ikke nødvendigvis at man har råbt til verden, at man lider af vulvodyni. Jeg håber, du vil overveje at melde dig ind i gruppen.

    Endnu en gang tak for den fine forklaring! (som jeg i øvrigt har tilladt mig at lægge ind som nyhed på gruppen :-) )
Log in eller Registrér for at kommentere.