Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Trykken på luftrør??

Redigeret 26 januar, 2010, 04:50 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hejsa

Jeg fik konstateret Graves Sygdom i starten af 2008 og var på medicin (Thycapzol og Propranolol) frem til September, hvorefter jeg siden ikke har været på medicin.

Nu har jeg i ca 4 dage følt en trykken på ludtrøret. Det føles konstant som om der er "noget galt
i halsen".. det irriterer min vejrtrækning og gør også min stemme lidt "ru" at høre på.
Jeg kan intet se på halsen.. ingen hævelser.

Nogen som ved hvad det kan være eller som har oplevet tilsvarende?

Jeg er pt ikke hjemme i min egen region da jeg er på ferie, så er ikke så vild med at gå til lægen et andet sted. Men kunne være man skulle?

Bedste hilsner
Zenja

Kommentarer

• Hej Zenjam.

Jeg får det på samme måde ,når mit stofskifte er ude af kurs--for LAVT !

Som om der sidder en lillebitte kartoffel og spærrer i halsen, når jeg synker. Det gør faktisk lidt ondt, men der er INTET at se i halsen. Jeg har prøvet det flere gange og det går væk såsnart jeg får mere medicin (Euthyrox).

Måske du IKKE kan undvære din medicin?

Mange hilsner Ellenmarie
  • Kære Zenia.
    Jeg ville "skynde" mig til lægen og få taget nogle stofskiftetal.
    Et af mine første symptomer på lavt stofskifte var "hæs/ru" stemme, det reagerede jeg desværre ikke på!!!
    Hilsen Inge
  • Hej

Jeg startede med for højt stofskifte og tabte mig 15kg.
    Da jeg så begyndte på medicin anden gang tog jeg 12kg på igen og siden da jeg har været fri for medicin, men det har været UMULIGT for mig at kunne tabe bare 1 kg. Jeg vejer nu 62kg.
    Så noget kunne godt tyde på, at stofskiftet nu er blevet for lavt istedet for for højt?

Det gør ikke ondt i halsen.. det er nærmere som om, at der sidder et eller andet og trykker sig ind på mit luftrør, så der konstant er en trykken.. og det har nu varet i 5 dage.
    Men beskrivelsen med kartoflen er meget god, bare at den sidder udenfor istedet for.

Jeg får hæs/ru stemme, fordi at jeg netop har den trykken på luftrøret.

Jeg må tage til lægen, når jeg kommer hjem fra ferie så, for det er nok ikke så hastende, at jeg behøver gå til anden læge istedet for.

Mange tak for jeres svar :-)

Bedste hilsner
    Zenja
  • Hej!

Måske har du allerede været til lægen og fået snakket med ham/hende?
    Det du beskriver kan være en cyste, der trykker på luftrøret (det har jeg selv haft), eller bare en 'fornemmelse', som kan forekomme ved for meget mavesyre (det har jeg også af og til, men det forsvinder jo igen, modsat fornemmelsen fra cysten). Du skal ihvertfald gå til lægen og han/hun vil jo så undersøge din hals...Held og lykke med det og vær´ikke bekymret!
  • Uh ha. jeg bliver nervøs. Jeg HADER at blive kigget i halsen. Jeg slår fra mig og det kræver forståelse af en halslæge.
    Ja, det er sandt, men ham jeg kom hos for mange år siden vidste det og var meget rar. Jeg slog ham tre gange en gang, før han fik sprøjtet lidt bedøvelse i halsen. Så kunne han lige få lov til at kigge.

Nå, men til sagen. Jeg sidder her og læser og ser dette. Det har jeg haft i flere år i perioder. Nu har jeg haft fred i nogle måneder og så, for to dage siden kom det igen. Jeg sammenligner det med et bolsje, der sidder et lille stykke nede. Det føles bestemt ikke rart.
    Jeg har ikke for meget mavesyre.
    Jeg har, til min store overraskelse, taget 4 kg på. jeg har ikke ændret mine spisevaner.
    Når jeg har læst om alle de besværligheder med medicinen har jeg glædet mig over ikke at fejle det. Men gør jeg det alligevel. ??
    En cyste, det kan det vel ikke være, når det kan forsvinde i en lang periode. ??????
    Åh nej, jeg må vel spørge lægen, men jeg orker det næsten ikke. Jeg håber det forsvinder igen.
    Jeg blev bare nervøs ved tanken om en cyste. Det kan vel mærkes altid. ???????????

Jeg ved godt I ikke kan svare mig, men det er bare så dejligt ikke at være alene med det, at have et "bolsje eller kartoffel" i halsen.
Log in eller Registrér for at kommentere.