Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i knæet?

Redigeret 11 februar, 2010, 03:57 i Fod- og knæskader
hej
jeg vil meget gerne have hjælp.
Jeg har haft ondt i mine knæer siden jeg var 11 år og første gang der skete noget, var hvor jeg legede i leg i skolen hvor vi skulle hoppe fra måtte til måtte, men da jeg landede på fødderne, kunne knæerne ikke holde mig oprejst så jeg "knækkede" sammen. Jeg tog til lægen og fik at vide at det var vokseværk, men for 1 år siden skete der det samme til gymnastik, hvor jeg tog til læge igen og fik at vide at det var overanstrengelse i knæet, men jeg havde haft det sådan siden jeg var 11, så det syntes jeg ikke der kunne passe og nu hvor det er vinter, er det begyndt og gøre ondt hver gang jeg går udenfor... og når jeg cykler fx 6 km, så begynder det også og gøre ondt i mine knæer og jeg har svært ved at gå bagefter og så er de også røde, men de er ikke hævet. Det føles som om at der er 2 knogler der går mod hinanden på en forkert måde. Jeg er 16 år i dag, så jeg har haft det sådan i 5 år :(
jeg ved ikke hvad der er i vejen, om det er rigtigt hvad lægerne siger eller hvad?
please, nogen der har et svar på hvad det kan være der er galt?
Hilsten Stefanie

Kommentarer

  • Indstillinger
    da du landede kunne du så mærke et smæld i knæet, og ligesom om dit knæ knækkede eller faldt væk under dig?
    er dit knæ ustabilt? det kunne måske godt lyde som om, der er noget galt med dit korsbånd.
    du skal tage til din egen læge, og bede ham give dig en henvisning til en speciel læge i ortopædkirurgi.
    hvis dit knæ låser sig, kan det også være din menisk.
    hvis ens forreste korsbånd er revet over, eller en delvis overrivning, snor det sig typisk om det bagerste korsbånd og gror fast på det bagerste korsbånd. så ens knæ bliver lidt mere stabilt. så er det ikke altid man kan mærke det, men der findes en test der hedder lachmann, hvis den er positiv er dit forreste korsbånd revet.
    men nu må du ikke tage sorgerne på forskud. bare afsted til din læge med det samme, så du kan komme videre i systemmet med det samme!
  • Indstillinger
    Det er ved at være rigtig lang tid siden, så jeg kan ikke huske det helt nøjagtig. men der var ikke noget smæl, det knækkede bare sammen så jeg ikke kunne komme op og stå igen. men jeg vil prøve og tage til lægen igen, og se om de har et andet svar på det. Jeg er virkelig træt af det. jeg kan heller ikke sidde på hug i særlig lang tid, før det virkelig begynder og gøre ondt.
    Men tak fordi du svarede på mit spørgsmål, det er jeg glad for, selvom det lyder til at være slemmere end jeg troede første omgang
Log in eller Registrér for at kommentere.