Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Begyndelse?

Redigeret 11 januar, 2010, 10:26 i Anoreksi
Jeg er en pige på 17 snart 18, jeg er 170 cm, vejer 62 cm, jeg ved jeg er for tyk. jeg er bange for at min trang efter at tabe mig udvirkler sig til en spiseforstyrresle..

Jeg spiser 1 gang om dagen, om aften, hvis der er kartoffeler osv, spiser jeg 1 kartoffel, en spise ske grønsag, et halvt stykke kød. ingen sovs.
jeg går meget op i at jeg spiser sådan, fordi jeg vil ikk spise for meget. nogengange spiser jeg frugt os. jeg drikker godt nok cola og vand, men jeg holder mig langt væk fra sprut. jeg ryger ikk.
motion dyrker jeg flere gange om ugen, og jeg vejer mig mange gange om dagen.

jeg vil gerne vide hvad i synes om min vægt? jeg er gået fra at veje 75 kilo til de nu 62, vil gerne ned og veje de 55 kilo igen, som jeg gjorde for halvanden år siden..

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej.
    Du lyder meget normalvægtig.......selv vejer jeg 62 kg, men er kun 165 cm høj. Jeg har en drøm om at smide et par kilo og så vil det være fint. Din måde at spise på går altså bare ikke. Selv om du ikke har lyst til at spise de store mængder, er det altså vigtigt at mængden af mad bliver fordelt ud på flere måltider....det har kroppen bedst af og det ved du sikkert også godt. Pas på dig selv.
    kh
  • Indstillinger
    Hej
    Du er normalvægtig nu. Der vil ikke ske noget ved at du kommer ned på 55 kg, men du skal så ikke længere ned.
    Det vil være godt hvis du spiser nogle flere måltider om dagen. Det lyder ikke til at du spiser nok nu. Hvis man spiser 5-6 måltider om dagen har det faktisk en positiv effekt på forbrændingen, og man vil have mere energi. Og du kan jo sørge for at det er sund mad du får. Morgenmaden er meget vigtig at få. Prøv at spise en del grønt og groft brød.
    Det er en dårlig ide at veje sig flere gange om dagen. Du skal prøve at lade være med at få vægten til at styre dig. Det er en af de ting der kendetegner en spiseforstyrrelse. At ens humør afhænger af hvad vægten siger, og det er ikke godt. Det bedste ville være, kun at veje sig en gang om ugen, på det samme tidspunkt.
    Du kan sagtens nå at vende det, inden det bliver en spiseforstyrrelse, men det kræver at du spiser lidt mere, og sørger for, ikke at komme under 55kg. Jeg kender en der var ved at udvikle anoreksi, men hun stoppede det i tide, og begyndte at spise sundt. Jeg har selv en spiseforstyrrelse, som indtil nu har varet 11 år. Det er slet ikke sjovt. Jeg ville ønske at der var nogen der havde fortalt mig, hvor dårligt jeg ville få det, dengang det startede, så jeg havde nået at stoppe det. Men jeg holdt det for mig selv. Jeg synes det er godt at du har skrevet her og fortalt om din bekymring. Du kan bare skrive igen, hvis du har lyst.
    mvh
Log in eller Registrér for at kommentere.