Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Snoren på spiralen knækkede - forholdsregler?

Redigeret 9 januar, 2010, 16:46 i Åben debat for kvinder
Da jeg skulle have fjernet min spiral hos lægen igår knækkede snoren, så spiralen er stadig derinde. Så jeg skal på sygehuset d. 5 februar, og have en ultralydsscanning, og så skulle de kunne tage den ud. Synes bare der er langt tid til d. 5, og er lidt nervøs for om den kan skade noget deroppe. Nogen der har prøvet noget ligende? Er nervøs for om den kan vandre rundt, eller måske beskadige noget, hvis den ikke sidder hvor den skal. Og kan man have sex? Det eneste lægen fortalte mig var, at jeg skulle være opmærksom på, at den måske ikke beskytter som den skal længere.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Spiralen kan ikke vandre rundt deroppe. Snoren har kun to formål: At du selv kan mærke at spiralen stadig er der, At der er noget for lægen at gribe fat i når den skal fjernes.
    Jeg ved ikke lige hvorfor du har fået at vide at den ikke beskytter ordentligt mere. Snoren har intet med beskyttelsen at gøre.
    Men Der er en lille risiko for at den kan falde ud, men den risiko er størst i de første par måneder. Det samme med at den ikke sidder helt rigtigt. Det er derfor man som regel bliver kaldt til kontrol 6-8 uger efter spiralen er sat op.
    Jeg tror altså ikke at det er noget du skal være nervøs for. Du vil rimelig hurtigt blive kaldt til gynækolog for at få spiralen fjernet. Ellers kan i jo altid bruge kondom indtil du har fået en anden form for beskyttelse.

    håber du har fået svar på dine spørgsmål
    Hane
Log in eller Registrér for at kommentere.