Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det mon ledgigt?

Redigeret 1 marts, 2011, 04:10 i Leddegigt
Hej!

Jeg vil høre om der evt. er nogle af Jer der genkender flg. symtomer og vil meget gerne høre fra jer hvis der I genkender nedenstående.

Jeg vågnede en morgen i starten af december og var meget stiv i nakken. Jeg kunne ikke bevæge hovedet op og ned samt til siderne. Samtidig havde jeg fornemmelse af kulderystelser men ikke rigtig feber.

Nogle få dage efter fik jeg i løbet af aftenen smerter i den ene tommeltot, det kom snigende i løbet af et par timer og føltes som om at jeg havde forstuvet fingeren.

Næste morgen var jeg stiv i alle mine led på hænder og fødder, i anklerne og knæene samt håndledene. alle ledene var hævede og ømme. Jeg havde svært ved at gå, rejse mig og sætte mig ned igen og ingen kræfter i fingrene.

Jeg fik ved lægen taget nogle forskellige blodprøver. Alle prøver var fine, dog var blodprocenten lidt lav. Efter en uge fik jeg igen taget nye prøver og da var blodprocenten faldet yderliger.

Siden har hævelsen lagt sig og jeg har igen fået gang i ledene, men er ikke smertefri. Især er det tæerne som jeg har konstante smerter i og de føles fortsat hævede. Men jeg oplever også at jeg kan have smerter i ledene på skift. Evt. smerter i knæene i nogle dage og siden i fingrene sammen med stivhed kommer der også hævelser. Det virker lidt som om at jo mere hævelse jo mere stivhed eller omvendt. Symptomerne er værst efter at jeg har været i ro, dog kan jeg også føle at jeg ved anstrengelse får flere smerter.

Nogle gange har jeg også smerter i musklern specielt i benene.

Når fødderne hæver kan det føles som en brændende fornemmelse i området under og omkring tærene og under foden. Denne smerte er værst når jeg går.

Pt. venter jeg svar på de sidste blodprøver og skal muligvis henvises til en reumetelog.

Jeg har i foråret haft en periode hvor jeg havde tildens til hævede fingre specielt hvis jeg frøs eller til eks. slog græs. I den forbindelse fik jeg også taget blodprøver som viste en lav blodprocent, og jeg har i perioden frem til nu taget 2 hemofer om dagen. En af prøverne ANA viste et forhøjet tal, som jeg har forstået det, kunne det være et tegn på en infektion.

Da jeg i forvejen lider af en tarmsygdom, og de efterfølgende prøver var fine, blev det ikke undersøgt nærmere dengang.

Mvh
109876
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    får du medicin for din tarm--sygdom
  • Indstillinger
    Ja, jeg får 2 x 40 mg Nexium, 2 - 3 x 200 mg. Dimetikon (efter behov) og 1-2 poser Movicol (efter behov).

    Derudover har jeg netop været igennem et forsøg på at lindre mine smerter i tarmene, ved at special lægerne har ordinæret 30 mg Mirtazapin teva. (dette er egenligt et medicin mod depration) men i mit tilfælde er det pga. at jeg lider af en tarmsygdom som skyldes at nervebanerne er nedbrudt af mit eget emunforsvar.

    Dette gør at tarmene ikke arbejder som de skal da nervebanerne ikke sender de rigtige impulser. Det er til tider en meget smertefuld sygdom, da hele tarm systemet er meget følsommt. I lange perioder har jeg levet af flydende kost og nærringsdrikke som jeg har fået tildelt af diatisten.

    Det sværre havde Mirtazapin teva ikke den ønskede effekt, og da der var mange bivirkninger sluttede jeg med at tage dem efter ca. 11/2 månde. Ca. 1 -2 uger før jeg fik de ovenfor beskrevede symptomer. Men da jeg ikke længere tager denne medicin går jeg ud fra at det ikke kan være bivirkninger grundet disse piller.

    mvh
    109876
  • Indstillinger
    grunden til jeg spurgte om du får medicin for maven er at jeg ved at salasypurin--som ogaå er mave medicin --han indvirke på ledene på nogle --
    jeg fik det for flere år siden grundet -colitis -ulserose--og fik ofte taget blodprøver --for at kontrolere virkningen i blodet---jeg havde ikke den bivirkning ---heldigvis
    men alt det medicin du får kan måske være affalds stoffer som ophober sig i leddene----
  • Indstillinger
    Tak fordi at du har gjort mig opmærksom på at det evt. kan være bivirkninger af medicinen jeg tager. Jeg vil da nævne muligheden for evt. bivirkninger for min læge. Jeg ved ikke om der findes emner i salasypurin som også findes i de mediciner jeg får, men det ved lægen sikkert.

    Jeg har da også selv haft en lille mistakne til medicinen, specielt fordi jeg netom havde været på den nye medicin, men efter som jeg fortsat har symptomerne nu ca. 1 1/2 måned efter, tror jeg ikke at det kan være den medicin. Så hvis det er bivirkninger efter medicin, må det vel være noget af den medicin jeg har taget i nu over 2 år, som måske er begyndt at drille, hvilket jo så vil betyde at jeg bør få noget andet istedet.
  • Indstillinger
    jeg ved ikke om du får målt dine nyre tal ---der skulle man kunne se om dine nyrer skiller affalds stoffer ud ---jeg ved ikke hvor meget væske du drikker ---ikke alle går op i det ---men jo mere du drikker --jo mere tisser du --og det er vigtigt at få skyller kroppen godt igennem
  • Indstillinger
    Levertallene var fine, men jeg ved ikke om der er blevet taget prøver på nyrretallet.

    Da jeg lider af forstoppelse pga. tarmfunktionen, drikker jeg meget væske. Jeg drikker omkring 3 L. om dagen. Mest vand, men mælk og suppe samt nærringsdrikkene er hvad jeg indtager af flydende.
  • Indstillinger
    der er en medicin tavle her på netdoktoren --der kan du se angående din medicin --hvilke bivirkningen du får
    men efter hvad jeg kan se er du jo gennem undersøgt --så det er utroligt de ikke kan finde úd af hvad de skal gøre ved din mave ----

    i 40 år havde jeg colitis ulserose----hvad jeg ikke har gennem gået og prøvet med den mave ---i 1990--fik jeg lavet en stomi ---det skulle jeg bare gjordt for mange år siden----for aldrig har jeg haft så godt som efter det ----men jeg strittede imod i mange år
    mim tyktarm var så dårlig --så ved en undersøgelese ---kolonskopi ----gik der hul på tarmen --og så måtte jeg acut opperes----ikke for at forskrække dig --men det var bare lidt om min historie
  • Indstillinger
    Uuuh....det lyder meget ubehageligt, men hvor er det da godt at du har fået det bedre. Det er vel livskvaliteten som tæller når først man rigtig har prøvet hvad det vil sige, når man har så mange smerter som man kan have i tarmene. Jeg tror at smerterne i tarmene er nogle af de volsomste smerter man kan få.

    Jeg lider af noget de kalder "Svær IBS", som er lidt i lighed med irriteret tyktarm (IBS), men forskellen er den, at det ikke kun er tyktarmen som er ramt, men hele tarmsystemet fra svælg til...

    Og da det er nervebanerne der ikke fungere som de skal, får jeg smerter ved udviddelse, som til eks. når der er luft i tarmene. Smerterne er meget volsomme og kan vel bedst beskrives som koliksmerter. Smerterne starter dog allerede ca. et kvarter efter indtagelse af føde. Derfor kan jeg kun indtage meget små måltider.

    Grundet nervebanernes manglende formåen til at sende de rigtige signaler, har man i både tyndtarm og ved den nedderste lukkemuskel i spiserøret kunnet måle motoriske forstyrrelser. Derfor får jeg Nexium, da der konstant står mavesyre i den nederste del at spiserørret, hvilket i sig selv er meget generende og smertefuldt.

    Efter som det er åbenbart er mit eget immun forsvar som har nedbrudt nerverne og muskelvævet omkring spise/tarmsystemet, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om det også er immunforsvarret som nu er inde og lave ballade i leddene.

    Pt. venter jeg på svar fra de sidste blodbrøver, som skulle vise noget med nogle blodplader el., jernmangel, jern depot og jeg ved snart ikke hvad.

    Hvis ikke lægen finder svar i disse prøver, bliver det nok til en henvisning til en Reumetelog.
  • Indstillinger
    Ved godt det er længe siden du har skrevet , håber da du har styr på dine smerter nu, men ellers prøv, at læs om Fibromyalgi( og evt Morbus Dercum) på nettet.... Mange a de symptomer du beskriver passer på min morgen stivhed mm
  • Indstillinger
    Hej tyren

    Det er efterhånden länge siden du skrev, men jeg har först set dit indläg nu. Jeg har väret inde og läse om fibermylegi, og selv om det på mange måder ligner, så er der også meget som ikke passer sammen, men jeg er jo ikke läge og kan kun märke mine egen symptomer. Derfor må jeg jo bare vente og se hvordan det hele udvikler sig, og så håbe på at lägerne snart kan finde ud af hvilken af de mange gigt sygdomme det er.

    Jeg har fortsat alle mine symptomer også selv om jeg lige har väret igennem en choch kur med kortison. Det hjalp noget på smerterne, men virkningen var ikke supergod på smerterne, som jeg har i mine födder. Men jeg har efterhånden lärt mig at der er meget som man selv kan göre når man har fået gigt. For det förste tror jeg at det er vigtigt at lytte til sin egen krop, for at finde ud af hvornår og i hvilke sitiuationer der gör at gigten bliver värre. Derudover er det vigtigt at holde kroppen i gang, også selv om det gör ondt. Selvfölgelig skal man tage hensyn til hvis smerterne bliver forvärret evt. ved at holde en pause ind til der kommer lidt ro på smerterne igen, men det er selvfölgelig vigtigt at smerterne ikke generelt blive forvärret.
    I mit tilfälde har det väret svärt for mig at gå, da mine tär reagere både når jeg står og går på dem og jeg kan slet ikke gå barfodet. Det er värst når jeg vrider over i ledene, som man jo gör når man går. Jeg har derfor prövet med nogle indläg som skulle hjälpe ved forfods nedfald, men disse gör bare det hele meget värre. Derfor har jeg nu köbt et par MBT sko i håbet om at de evt. kan hjälpe mig. Jeg har nu efter ca. 1½ måned vännet mig så meget til at gå i skoene, at jeg kan have dem på hele dagen. Jeg har virkelig fået håbet tilbage, for nu kan jeg gå igen. Skoene virker på den måde, at selve täerne ikke vrider, da sålen er så tilpas stiv, at den ikke giver efter under forfoden. Samtidig er sålen rund så man närmest får en rullende gang hvor skoen gör arbejdet og selve foden er stöttet under svangen, hvilket går at man faktisk ikke bruger täerne. for min del virker det rigtig godt og mine tär värken häver, bränder eller föles trätte. For at holde tärene smidige, träner jeg dem hver dag, mange gange om dagen. Övelserne jeg anvender har jeg fundet på gigtforeningens hjemmeside og jeg kan varmt anbefale andre at göre det samme.

    Er der andre som har nogle gode råd og erfarringer med övelser og evt. fodtöj og indläg som kan aflaste, så vil jeg meget gerne höre om jeres erfarringer.

    Mvh
    109876
Log in eller Registrér for at kommentere.