Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Røngten billeder af lunger

Redigeret 12 juli, 2011, 12:37 i Rygerlunger og KOL
Mit spørgsmål går på -- Hvad betyder det når lægen efter et røngten billed i journalen skriver at jeg har kroniske lunge forandringer.

Jeg har søgt på nettet og ikke fundet et fyldestgårende svar.
Er det KOL? -- Er det tegn på lunge cancer? -- Eller kan det være noget andet ?

Er der nogen i dette forum der kan give et eller flere svar på hvad det dækker over.

Mvh - Z

Kommentarer

  • Indstillinger
    er du blevet undersøgt før --ved røntgen for samme lidelse----
    det er svært at svare på når man ikke ved hvad du er blevet undersøgt for

    har du en kronisk lidelse i lungerne
  • Indstillinger
    Hej solo,

    Jeg fik taget et røngten billed for ca. 1 år siden. Der fortalte de at man knapt kunne se at jeg var ryger. Det er først inden for ca. de sidste 2 månneder jeg er blevet mere og mere stakåndet.
    Jeg havde den berømte N1H1 for ca. en måned siden og efter det er det blevet meget værre.
    Men de skriver jo kroniske forandringer og i min ordbog er kronisk jo ikke noget der kommer på en måned. Det skal lige siges at både mit hjertekartiogram er ok og blodprøver viser ingen betændelse.

    Men ellers tak for dit svar.

    Mvh - Z

    PS: Ellers er mit eget bedste bud jo KOL
  • Indstillinger
    grunden til jeg spurgte --om du var tidligere røntgen af dine lunger var ----fordi de skriver dine lunger er kronisk uforandret ---læser jeg det som der er noget ved dine lunger --som også var der sidste gang ---på samme stadige ---
    men din læge har vel fået dine billeder ---og så ville jeg spørge ham ---hvordan du skal forstå det ----
    jeg kan godt forstå at du vil have klar besked
    men hvis det er noget alvorligt ville de sende dig videre i systemet ---så du skal ikke grue det værste----men få klar besked
  • Indstillinger
    Hej ...
    Min Mor lider af KOL og det sidste halve år er sygdommen forværret ...
    Lige nu ligger hun på sygehus med højre lunge klappet sammen ...
    Hele sommeren har været ud og ind af enten sygehus eller lægehus ...
    Flere gange har vi måtte ringe til vagtlæge ...
    Åndenød, lungebetændelse og nu lungen klappet sammen ...

    Hvad bliver fremtiden for min mor nu?
    Andre med samme sygdom her?
  • Indstillinger
    Hej udipigen2.
    Jeg har også en mor med KOL!Hun har også været ud og ind af sygehus og haft
    vagtlæge,et utal af gange!Min mor er 72 og hun har meget ofte lungebetændelse
    og ligger i øjeblikket med en dobbeltsidet lungebetændelse!Jeg vil gerne ha svar
    på det samme,som dig!Hvordan ser hendes fremtid ud?Hun nægter at holde op
    med at ryge og ryger ca 4 til 5 cigaretter om dagen!Brekanyl og andet medicin
    hjælper næsten ikke mer og hun er tilkoblet en iltmaskine,næsten døgnet rundt!
    Har hun overhovedet en fremtid?Afkorter det hendes liv og hvor langt har hun evnt.tilbage?Håber på et svar og evnt.hvad jeg kan gøre,for at forlænge hendes
    liv!Du skriver i øvrigt ikke hvor gammel din mor er?Min mor er bundet til sengen og selv toilet besøg er meget hårdt for hende.
    Venligst.champ6.
  • Indstillinger
    svar til jeres spørgsmål om KOL.

    KOL (Kronisk obstruktiv lungelidelse) er en kronisk irritationstilstans der giver hævelse og irritation i luftvejene, øget slim dannelse og evt. ødelagte lungesække (alveoler) som er de små "luft bobler" som der er i lungerne. som skyldes mange års tobaksrygning. men nogle for sygdommen på pga. udsættelse for andre lungeskadelige stoffer, fx. fra et dårligt arbejdsmiljø.
    Symptomerne på KOL. er hoste, opspyt og åndenød ved anstrengelse. sygdommes udvikling er meget lumsk. i starten føler man kun svage symptomer som begynder med. morgenhoste eller besværet vejrtrækning og åndenød ved anstrengelse, sygdommen forværes hurtig hvis man ikke ophøre med at ryge. alle KOL patienter vil opleve en langsom forværing af deres åndenød ved anstrengelse, alene af den grund at deres lunger bliver ældre.
    KOL kan forebygges og behandles men er der sket skader på lungernes påbygning, kan disse ikke helbredes, forskellige behandlinger kan lette symptomerne og hjæpe til at forebygge tilstødende problemer som fx: infektioner, moderne behandling med rygestop, træning og lungemedicin kan bremse denne udvikling......

    mm.

    håber i for lidt mere indsigt i hvad KOL det er.

    ps. jeg er kun social og sundhedshjælper studerende. og har opgave om ryning og de følgesygdommer rygning føre med sig.
  • Indstillinger
    Kroniske lungeforandringer siger intet om diagnosen/sygdommen. Man kan jo have kroniske lungeforandringer af flere ting.
    Du må spørge lægen hvad de forandringer betyder, hvilken lidelse der har skylden.
Log in eller Registrér for at kommentere.