Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mega tørre læber

Jeg har pludselig fået meget tørre læber selvom jeg hver nat bruger blistex når jeg sover (og har gjort det i 10-15 år). Det er hele omridset af læberne som er så tørt, at jeg kan hive hudflager af - det startede på overlæben og nu er det også underlæben - det strammer når jeg smiler og griner og svider lige meget hvad jeg smører på.
Kan I hjælpe???

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit bud er, at du er blevet allergisk på grund af det, som du smører på læberne. Blistex indeholder lanolin, som nogle mennesker ikke tåler. Uden at vide det, kan jeg næppe tro, at det er sundt for noget at smørre læberne hver nat i så mange år. Tal med en hudlæge om problemet.
    Sommer
  • Indstillinger
    Hej Lookforward

    Jeg har selv været i en situation, som den du beskriver. Mine læber var også så tørre, at jeg kunne pille flager af dem, og der blev dannet sår, som blødte. Jeg har et par råd, som jeg gerne vil give videre:

    1. Det er ganske normalt, at man får tørre læber om vinteren. Det var også om vinteren, at mit problem var allerværst, så jeg gjorde til at begynde med ikke andet end at smøre læberne godt ind. Men når problemet er så slemt, som du beskriver, så er det ikke et banalt problem. Så må der være et eller andet i vejen.

    2. Jeg kender ikke Blistex, men der går et rygte om, at nogle af de firmaer, der producerer læbepomader, putter stoffer i (f.eks. udtørrende alkohol), der gør læberne endnu mere tørre. På den måde skabes der behov for læbepomader, og de kan forøge deres omsætning. Jeg ved ikke, hvor meget hold der er i rygtet, men jeg har i hvert fald skiftet læbepomade til en lidt dyrere, men måske bedre læbepomade (dr. Hauscka).

    3. Hos mig viste problemet sig at skyldes alvorlig jernmangel, som jeg havde gået med i flere år. Jeg er ikke klar over, om det var selve jernmanglen, der udløste problemet, eller om årsagen er, at jernmanglen udløste andre ubalancer f.eks. B-vitaminmangel. Under alle omstændigheder blev mit problem løst, da jernmanglen blev opdaget, og jeg via en kostvejleder kom i gang med at tage forskellige vitaminer og mineraler.

    Jeg vil derfor råde dig til at blive undersøgt hos din læge. Forskellige mangler på f.eks. jern, D-vitamin, B12-vitamin, folinsyre kan nemt påvises ved en blodprøve hos lægen. Tag under alle omstændigheder en multivitamin- og mineralpille og gerne fiskeolie hver dag. Prøv eventuelt at skifte læbepomade.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Lookforward!

    Jeg har selv haft store problemer med at mine læber tørrede ud om vinteren og små hudflager løsner sig.

    Kameliadamen har ret i at vitaminer kan være en af årsagerne. Dog har jeg rigtig gode erfaringer med en effektiv læbepomade/læbebalsam, som ikke er med lanolin. Den indeholder urteudtræk af kamille og lind. Der er honning i og uden konservering. Den er drøj og billig. Du kan få den ved Alkymea:
    http://www.alkymea.com/da/hudpleje/26-laebebalsam.html

    Jeg kan varmt anbefale denne læbepomade til dem, som skulle have "mega tørre læber" ;-)

    Med venlig hilsen
    Bjarne
  • Indstillinger
    Jeg bruger noger der hedder: Eau Thermale Avene cold creme.
    Købt på apoteket. Stiften kostede 65 kr, men den er god.
  • Indstillinger
    Tusind tak for de fine svar - jeg har forsøgt mig med Avene, men det hjælper heller ikke en døjt.
    Jeg har nu været til lægen, og han sagde, at det kunne være A-vitamin mangel, så nu er jeg kommet på en skrap 'kur' med det - det har dog ingen virkning endnu (har taget det i 5 dage), men det kommer måske.
  • Indstillinger
    Jeg har også (haft) problemet - det sker når det bliver rigtigt koldt. Jeg bruger Decubal's creme til læberne, og den er rigtigt god. Når det virkelig bryder ud, smører jeg 4-5 gange om dagen, og efter et par dage, kan jeg "nulre" de tørre flager forsigtigt af uden det svier/bløder osv, og så er huden fin inden under og det holder ret godt, når man så smører 1-2 gange om dagen derefter. Kan varmt anbefales!
Log in eller Registrér for at kommentere.