Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bule "dernede"

Redigeret 26 januar, 2014, 14:56 i Teenagere
Hej jeg er en pige på knap 15 år.
Jeg har fået en øm bule på min venstre ydre skamlæbe, og ville høre om der var nogle der ved hvad det kan være?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit umiddelbare bud er, at det kan være en bums, der måske sidder lidt inde under huden. Det kan være yderst ømt og ubehageligt.

    Mit forslag er, at du selvfølgelig holder øje med det, men ellers lader den være, lad være med at begynde at forsøge et trykke den ud - det kan give noget betændelse og måske bare gøre det hele værre.

    Det skulle gerne gå i sig selv igen efter nogle dage - eller måske en uges tid; hvis ikke det gør det, eller den måske vokser, og du måske er helt sikker på, at det ikke kan være en bums, bør du naturligvis lige kontakte lægen.

    Og - så går jeg ud fra, at du er helt sikker på, at du ikke har pådraget dig en kønssydom?? Er du i tvivl om det, bør du gå til læge.
  • Indstillinger
    Bliver den større og større? Hvis ja, så skal du tage til lægen. Min veninde havde en lille bums som blev større med tiden, og meget øm. Det vidste sig at være kønsvorter(og de skal fjernes ved hjælp af noget creme og/eller laser.

    det kan jo selvfølgelig også være en hel alm bums. Lad vær med at pille ved den, vask dig bare med noget intimsæbe og hold området rent.
  • Indstillinger
    Hej!
    Jeg har haft noget der minder om, det du beskriver, to gange før. En bule, som var øm og "inde i" huden, nærmest som en kugle. Jeg var meget nervøs, og kunne bestemt ikke tro at det var en bums - men den forsvandt helt igen i løbet af godt 2 ugers tid. - Og var efter alt at bedømme altså alligevel bare en "indre bums" :)
  • Indstillinger
    Jeg har haft noget lignende to gange, begge gange viste det sig at være en byld (det de andre kalder bums).
    Den ene sad i den indre skamlæbe og hævede mere og mere i løbet af fire dage. Jeg gik til lægen og fik noget pennicilincreme der fik den til at gå væk i løbet af to dage.
    Den anden sad i huden ved den ydre skamlæbe, og lå dybt. Den mindskedes ved behandling, men dukkede op igen nogle måneder senere, og igen et år efter. Jeg har mærket ømhed der hvor den var flere år efter, som om der stadig er en rest. Det er dog ikke noget der kan ses eller betyder noget, og det er mange år siden sidst.

    Småbylder kan opstå at et indgroet hår, specielt hvis man intimbarberer sig. Det kan dog også komme af en lillebitte rift eller anden mini-skade på huden, som der så kommer noget bakterie i. Det kan ske, no big deal. :)

    Smut til lægen hvis den vokser og/eller bliver øm og få noget at smøre det med. :)

    Man må IKKE forsøge at presse sådan en, du risikerer at presse en evt. infektion ind i vævet, og derved gøre det meget værre.
    Få noget bakteriedræbende creme/pennicilincreme at smøre på, og så går den væk. Hvis ikke dit immunforsvar selv klarer den, kroppen ka fikse ret meget selv. :)
  • Indstillinger
    Jeg har noget lignende, men det var som om der var en prik, så jeg kom til at trykke hul på den, og der kom lidt blod. Skal jeg gøre noget, eller bare vente og se hvordan det udvikler sig?:3
Log in eller Registrér for at kommentere.