Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Facetled igen

Redigeret 27 januar, 2010, 06:49 i Rygsmerter
Håber der er nogen herinde, der kan svare på mit spørgsmål? Hvis der er noget galt med et eller flere facetled, hvor i ryggen gør det så ondt? Er det der hvor leddet sidder eller kan det gøre ondt ud under skulderbladet?
På forhånd tak!

connie64

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa

    Du spørger om hvorvidt smerten af et faceled kun er lokaliseret til et sted.
    Min egen oplevelse er at smerten er meget lokal omkring selve leddet hvor facetleddet er krydset eller frosset.

    Men det kommer helt an på hvad facetleddet klemmer på. Jeg er invalideret pga. facetledssyndrom i lænden, og sidder til dagligt i kørestol. Og mine smerter er meget lokale omkring lænden med en lille udstråling til den ene side. Men det sidste års tid har der været en masse føleforstyrrelser i benene. Voldsomme smerter ind i mellem og andre gange sovende og følelsesløse ben.

    Så alt i alt vil jeg mene at et facetledssyndrom, sagtens kan give dig smerter ud i skuldrene. Bare husk at få tjekket at det ikke skyldes noget andet, der kan behandles.

    ps. det nytter ikke noget at røntgenfotografere området, ej heller skanne det, idet facetleddene er de bitte små tråde der sidder på hver sin side af leddet. Hvis du ser et billede af en ryg, så kig på selve leddet, og disken er imellem leddet. Facetleddene er de små tråde der peger i hver sin retning.

    Håber det hjalp lidt

    Mange hilsener'
    Katja
  • Indstillinger
    Hej Katja.

    Tak, for dit svar!
    Ja, du må jo vide noget om det, ked af at høre hvordan du har det.
    Det hjalp lidt, men det ville jo være rart, hvis jeg kunne få at vide, hvad det er, der gør at jeg nogen gange får så ondt i ryggen. Det starter som en sviende fornemmelse under højre skulderblad og så trækker det ind midt på ryggen. Jeg kan bare sidde helt stille foroverbøjet og vente på at det går væk. Efter sådan en tur ryster jeg helt vild over hele kroppen og mine tænder klapre som om jeg fryser. Det er rigtig grimt, og jeg blir' bare så bange.
    Jeg er undersøgt for alt muligt, som de kunne finde på der kunne være galt, men har stadig ikke fået at vide, hvad det kan skyldes.

    Hilsen connie64
  • Indstillinger
    hej.
    jeg fik lyst til at svare da jeg læste at der er en der har de rysteture som jeg har haft.Min læge mente det var fordi jeg hyperventilerede og gav mig morfin til afslapning.Og den angst der følger kan jeg nikke genkendende til.For mit eget vedkommende er jeg tilbøjelig til at gå for længe med facetsmerterne:søger først hjælp når hele kroppen er spændt og jeg ikke kan trække vejret eller det mærkes i hjerteregionen(mit sidder i venstre side)Men nu har jeg fundet en fysioterapeut der giver god gammeldags massage fra nakke til lænd og det hjælper mig.Jeg får nogle knæklyde hver gang hun tager fat.Og afslutter gerne med kortbølge ved skulderbladet.Samtidig har jeg fået en enkel øvelse til at styrke musklerne omkring leddet.Så jeg håber det hjælper på længere sigt.Samtidig har jeg af en reumatolog fået at vide jeg er hypermobil og det kan være årsagen.
Log in eller Registrér for at kommentere.