Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp søges.

Hej.

Jeg søger råd om hvordan jeg skal forholde mig, og hvad jeg kan/skal sige til min egen læge.

Sagen er den at jeg siden 2003 har døjet hver dag med halsbrand nogle dage værre end andre dage, en gang imellem har jeg svien i brystet.

Men nu er det så slemt og har været slemt i et par måneder nu, at jeg bare ikke kan mere. Derfor spørg jeg jer herinde til råds.

Jeg har søgt meget information på Netdoktor. Jeg er altid gået ind under øre, næse, hals siderne, da det jo er halsen jeg har problemer med i form af halsbrand.

Men i dag læste jeg under mave- tarm siderne, at jeg nok måske også hører ind under her. Der er mange historier som kan ligne min til forveksling, og derfor vil jeg gerne høre jeres mening angående:

Jeg har som sagt mega halsbrand, som jeg får medicin imod, men det hjælper ikke. Måske tager det toppen, men ikke nok til at jeg kan holde resten ud. Jeg har prøvet forskelligt medicin, for at se om noget er bedre end andet, men jeg får det værre af at skifte min medicin. Så nu får jeg Nexium 40 mg dagligt.

Jeg har fået foretaget 4 gastroskopier, som alle har vist, for meget mavesyre, mavekatar, spiserørsbrok, det var det som jeg fik af vide af de forskellige læger.

Men jeg kan ikke forstå at medicinen ikke hjælper, og kom til at tænke på, at det måske ikke kun, er det som der er galt med mig.

Jeg har fået taget en masse blodprøver, blandt andet CRP, B-sænkning og gamma GT, B- Leukocytter, samt en hel masse andre. Men de fire jeg nævner her, er alle for høje og har on and off været det siden dec. 2008.

CRP. Dec. 2008 lå på 12 – dec. 2009 er den på 18
B-sænkning. Dec. 2008 lå den på 23 – dec. 2009 26.
Gamma GT. Dec. 2008 lå den på 81 – har ligget inde for, normal området, men her i dec. 2009 er den på 72.
B-Leukocytter dec. 2008 10,4 – dec. 2009 er den stadig for høj, men ved ikke hvor meget.

Jeg læste om Crohns sygdom på nettet, og jeg synes mange af symptomerne ligner dem som jeg har. Kan det mon være det jeg også lider af?
Jeg har læst på nettet under Crohns sygdom at, ”betændelsessygdomme niveauet af CRP i blodet er et udtryk for betændelsesreaktionens sværhedsgrad”.

Min afføring afveksler meget, både i farve og mellem tynd og hård. Jeg har tit kvalme og her for et par dage siden, kastede jeg op i 2 dage.

Min egen læge har opgivet mig, hun sender mig hele tiden til en halslæge, som igen siger, at vedkommende ikke kan hjælpe mig.

Jeg håber at der sidder nogen af Netdoktors bruger, som evt. kan hjælpe og råde mig til hvad jeg skal/kan gøre.

Jeg skal til lægen igen, næste mandag.

Venter på jeres svar med længsel.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan sikkert ikke hjælpe dig, men det håber jeg andre kan. Dog savner jeg helt klart en information om, hvad du eventuelt i alle de år har forsøgt mht. din kost?

    Har du forsøgt at ændre på den? Har du gjort forsøg på at evt. udelukke nogle bestemte ting? Eller omvendt tilføre noget, du ikke normalt indtager?


    Er du blevet undersøgt for, om der eventuelt er nogle vitaminer, du er i underskud for?

    Umiddelbart vil jeg mener, det er væsentlige ting, der også skal prøves en undersøgelse omkring. Især i betragtning af, at det først for nyligt er gået op for dig, at det her måske ikke handler om halsen, men om maven, og lige netop det med mavesyre, mavekatar osv, fortæller da tydeligt, at det er maven, det handler om, og her forstår jeg ikke, at din læge så bliver ved med at sende dig til halslæge.

    De tal du nævner i forbindelse med blodprøverne har jeg ingen forståelse for, men det er der måske andre, der har.
  • Indstillinger
    Hej Lotte123

    Jeg har ikke rigtig forsøgt noget med hensyn til min kost. Der er ikke rigtig noget jeg som betragter gør udslagt for min halsbrand.

    Da begge mine forældre er diabetiker, lever jeg forholdsvis sundt. Jeg spiser hvad de "må" spise. Jeg skriver forholdvis, da jeg desværre har en sød tand, og det er ikke altid lige så let at lade være med at spise lidt usundt en gang imellem.

    Af drikkelse drikker jeg ananassaftevand, men jeg har lidt en formodning om at det ikke er så godt. Så de sidste par dage har jeg drukket vand, dog har jeg ikke mærket nogen forandring endnu. Cola kan jeg ikke drikke, da det brænder mere i halsen, kaffe rør jeg ikke, men drikker lidt mælk og kakaomælk, synes det lindre det lidt i ca. 5 sek.

    Ja jeg er blevet undersøgt med hensyn til vitamin, eller det vil sige, at det blev konstateret i 2006, at jeg ikke kan optage B12-vitamin så det for jeg indsprøjtninger for hver anden måned. Ligeledes i 2006 fik jeg af vide at D-vitamin tallet var noget lavt, her tager jeg 2 Unikalk om dagen.

    Det skal lige siges, at jeg sidste år fik ny læge. Men det godtgører jo ikke, at også min tidligere læge hele tiden henvidste mig til en halslæge eller også en gastroskopi.
    Men det er bunder nok i at jeg siger jeg har ondt i halsen/ det brænder. Ja jeg ved det ikke, er ikke læge, og derfor ville jeg hører om nogen evt. havde samme symptomer som jeg, eller vidste hvad jeg skulle gøre.
  • Indstillinger
    Hvad der er sundt for dine forældre er ikke nødvendigvis sundt for dig. Min datter er f.eks. allergisk over for stort set alt rå frugt og grøntsager, og det siges da ellers at være sundt - det er er så ikke for hende. Selv kan jeg sagtens spise den slags med stor fornøjelse.

    Du fortæller at du flere gange har fået at vide, at du har for meget mavesyre, mavekatar, spiserørsbrok, - ligeledes fortæller du at du har problemer med din afføring.

    Jeg begriber ikke, at du ikke for længst har fået at vide, at der skulle kigges på din kost; der ville jeg helt 100% begynde at kigge. På den anden side, hvis du bare har talt om ondt i halsen ved lægen, så er det måske forståeligt.

    Nu kan jeg forstå, at du ikke er ret gammel, måske endda endnu ikke helt udvokset?

    Et andet bud kunne være, at du lever ret presset med en del stress? På den anden side, hvis du har haft det i 6-7 år, så hænger det nok ikke sammen, og da slet ikke, hvis det er startet, da du var en mindre pige, (ja, undskyld, jeg gætter bare at du er af hunkøn. :-) - så det er nok ikke det, du fejler, men symptomerne kunne også tyde på det. Noget kunne i hvert fald tyde på, at din mave er stresset, så et eller andet sted tror jeg faktisk, du byder den noget, som den har det meget dårligt med - og hvad det er, kan ingen vide.

    F.eks. er mælk rigtigt godt for nogle og det rene gift for andre - og sådan kan det faktisk være med de fleste fødevarer. Så hvis lægen ellers er enig i, at der måske skal kigges på din kost, er det bestemt fornuftigt at få noget hjælp til dette, da det kan være noget af en "jungle" at bevæge sig ud i.

    Jeg håber nogle andre kan byde ind med noget, men ellers synes jeg du skulle tale med lægen om kost, måske blive henvist til en diætist.
  • Indstillinger
    Det kan da godt være at du har ret i det med kosten, det vil jeg da tale med min læge om på mandag. Men det er ikke noget nogen læger har sagt til mig.

    Jeg har "kun" talt om min hals når jeg har været til lægen. Min afføring har ikke som sådan været en problem for mig. Jeg har ca. 1-2 gang om måneden tynd mave, men har ikke tænkt mere over det.

    Du har ret i at jeg er en kvinde, jeg er 29 år. Så helt ung er jeg ikke :-)

    Jeg håber også at der er flere/nogen som kan komme med flere imput, alle råd modtages med kyshånd.
  • Indstillinger
    Alt hænger sammen .- især når det gælder mave og tarmsystem, så hvis der er andre uregelmæssigheder vedr, din mave, som du ikke har ment har betydning, bør du bestemt skrive det ned, så du husker at nævne det hele ved lægen.

    Et tegn som f.eks tynd mave nogle gange hver måned, kan faktisk have stor betydning, og er ikke et ligegyldigt symptom.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Hej Krokus, lider du stadig af Halsbrand? Eller har du måske lyst til at fortælle om dine oplevelser med Halsbrand? I forbindelse med et nyt produkt der kommer på markedet leder vi efter personer der har lidt/lider af halsbrand. Du må meget gerne kontakte på mig på christian.lyneborg@dreyerkvetny.dk
Log in eller Registrér for at kommentere.