Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Urolig tyktarm

Redigeret 5 januar, 2010, 18:10 i Irriteret tyktarm
Hej.

Jeg har mellem Februar og May 2009 fået Dicillin (pencilin) for en udvendig infektion... Det har desværre medført at jeg har gener flere gange ugentligt og ofte hele dagen når de er der.
Jeg oplever en utroligt urolig og rumlende tyktarm og enkelte milde smerter i form a trykken og stikken!
Jeg har fået konstateret via en scanning at det er en "fremmed-artet bakterievækst" i begyndelsen af tyktarmen som følge af længere varig pencilin behandling, og er sådan set faldet meget godt til ro over hele situationen!

Da jeg var blevet scannet fik jeg at vide at det ikke var farligt og at der ikke var grund til at gøre noget ved det... der var dog mange ting der "kunne" gøres fx. kosttilskud, tarmskyldning osv. Og nu overvejer jeg at gøre brug af det!

Mine spørgsmål:
Min største bekymring er, om der er risiko for blindtarmsbetændelse? da det er lige i det område jeg har ondt!
Hvad kan jeg gøre for at bedre min situation?
Bør jeg overveje medicin eller anden behandling?
Hvad skal jeg holde øje med i form af "Fare-tegn" på forværret tilstande?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Joe

    Nej, jeg kan ikke forestille mig, at du er i større risiko for at få blindtarmsbetændelse på grund af dit tarmproblem.

    Det, du oplever, er ganske normalt og ikke farligt, som lægerne siger. Men hvad jeg ikke forstår, er, at lægerne også siger, at du ikke behøver at gøre noget ved det. Hvorfor skulle man ikke gøre noget ved det, når der nu rent faktisk ER noget at gøre ved det? Jeg fatter virkelig ikke lægernes holdning til dette problem!

    Sagen er, at der normalt er en righoldig flora af gavnlige bakterier i tarmen. Disse gavnlige bakterier deltager i sundhedsfremmende processer. Når du har fået antibiotika til bekæmpelse af en infektion et andet sted på kroppen, vil medicinen også udrydde de gavnlige bakterier i dine tarme, og det vil selvfølgelig give problemer – både fordi de gavnlige bakterier mangler, og fordi disse gavnlige bakterier ikke er der til at holde skadelige bakterier væk.

    Det bedste, man kan gøre efter en antibiotikakur, er at begynde at spise såkaldte probiotika, som du kan læse lidt om her:

    http://www.denstoredanske.dk/Mad_og_dri ... probiotika

    Lægerne mener åbenbart ikke, at du skal tage antibiotika igen for at udrydde de skadelige bakterier i din tarm, men så må du i gang med at udkonkurrere dem ved hjælp af gavnlige bakterier. Der findes et væld af muligheder:

    1. Du kan i en helsekost orretning købe mælkesyrebakterier i pilleform.

    2. Der findes et produkt, som hedder Vita Biosa, som jeg har set radiodoktoren Carsten Vagn-Hansen anbefale:

    http://www.vitabiosa.webbyen.dk/

    3. Du kan måske nøjes med at spise surmælksprodukter, der er syrnet med sunde mælkebakterier, så som ABC-kultur fra Naturmælk eller lignende. Arla har også markedsført et produkt, der på grund af navnet må være tænkt som en hjælp i dit tilfælde. Det hedder Probio.

    De gavnlige bakterier har altså to funktioner. De er dels nødvendige for din sundhed, og dels er de nødvendige for at holde skadelige bakterier i skak.

    Jeg ser ingen grund til at udholde smerter og problemer, når man kan gøre noget for at blive rask!

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tusinde tak for dit svar:)

    Jeg vil straks prøve nogle af dine forslag af! Jeg har indtil nu spist meget
    A-38 med "Kellogs All-bran".... Men måske er godt med motion og nogle forskellige kosttilskud også værd at prøve!

    Igen mange tak...
Log in eller Registrér for at kommentere.