Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad kan det være for en knæskade?

Redigeret 30 december, 2009, 11:48 i Fod- og knæskader
Hej Netdoktor.dk
Jeg er gået hen og er blevet rigtig bekymret for mine knæ.
For ca. 1½ måned siden, begyndte jeg at få nogle mærkelige knæklyde fra knæet, når jeg sidder ned og så strækker benet ud, det er som om hele knæskallen rotere, uden dog at have de helt vilde smerter, dog synes jeg ikke mine ben virkede helt optimale, når jeg spillede fodbold. Ca. en uge efter, skulle vi spille indendørs fodbold til idræt i skolen (ca. 5 timer), hvor jeg løb ekstremt meget og arbejdede hårdt fysisk, uden at mærke andet, end at mine knæ ikke føles helt optimale, ligesom jeg havde døjet med hele ugen før. Da jeg så kom hjem, slappede af og mine ben blev kolde igen, fik jeg smerter i begge mine knæ, det føles som om at jeg havde "krampe" i begge mine knæ, bare på en lidt mildere måde, sådan havde jeg det så nogle dage efter, så jeg valgte at slappe af i en uges tid. Efter den uge, da jeg prøvede at spille fodbold, havde jeg virkelig ondt under mine knæ i patella og i knæleddene, det føltes lidt som en alm. overbelastning. Jeg var dog lidt bekymret, nu når jeg dyrker så meget motion som jeg gør, så jeg gik til lægen. Der fik jeg afvide at det nok ikke var en meniskeskade, da de lavede nogle øvelser med mine knæ uden at det blev fremprovokeret. Jeg fik så afvide at det nok bare var en helt alm. overbelastning, men at det også kunne være springerknæ, men at det nok ville gå helt væk, hvis jeg slappede af 2-3 uger. Det har jeg så gjort, uden at mærke fremgang.
Hver gang jeg forsøger at lave noget fysisk ( fodbold eller løb ), får jeg virkelig ondt under knæene, i patella, ved afsæt og "nedfald". På samme tid døjer jeg stadig med de knæklyde og har nu også nogle små kliklyde, ved gang - hvis jeg har siddet stille i noget tid.
Efter hvad jeg har læst, synes jeg det virker som Osgood Schlatterknæ (Slatterknæ) eller springerknæ (Jumpersknee) - Det vil dog være lidt mærkeligt hvis det var slatterknæ, da jeg hverken har ondt når jeg sidder stille, har fået buler under knæene og det kom så hurtigt.
Jeg vil lige tilføje at jeg er 16 år, spiller ca. 15-16 timers fodbold om ugen (2-3 timer om dagen), nogle gange uden at opvarme inden, samt cykler ca. 16 km til og fra skole, hver dag.
Log in eller Registrér for at kommentere.