Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

får ikke menstruation men er ikke gravid

Redigeret 8 februar, 2010, 13:35 i PMS og menstruation
Jeg er 20 år, og stoppede med at tage p-piller i juli, efter ca. 5 år med p-piller. Et par uger efter var jeg sammen med en mand, og tog en fortrydelsespille 2 dage efter. Siden har jeg ikke haft min menstruation. Først tænkte jeg ikke videre over det, da jeg ved at der er rigtigt mange hormoner i sådan en pille. jeg har altid været en slank pige, men er de seneste måneder også begyndt at tage på. Jeg har taget 3 graviditetstests siden da, og alle har været negative. Jeg har først en tid ved min læge om 3 uger, og er begyndt at være temmeligt nervøs over situationen!
Er der nogle der har erfaringer med lignende oplevelser, vil jeg være taknemlig for at høre om dem!
Mvh Milla

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Milla

    Mit navn er Mette, og jeg 29 år gammel, fra Grønland. Jeg har også samme problem som du har.
    Jeg tog en fortryelsespille i oktober 2009, og har ikke fået min menstruation siden dengang. Det er 3 måneder siden.
    Jeg fik også g-test to gange i løbe af de 3 måneder, den bliver også ved med at være negativ.
    Efter 3 måneder har jeg nogle gange ondt i underlivet. Har du også ondt?

    Mvh
    Mette
  • Indstillinger
    Hey Mette og Milla :-)

    Jeg er i præcist samme situation som jer... jeg tog en fortydelsespille den 15. november, og min menstruation er udeblevet siden. Jeg har fået 2 graviditetstests siden, hvoraf en var ved lægen.
    Jeg er dog slet ikke bekymret, når begge tests har vist negativt, og der er ikke noget unormalt i, at pillen forstyrrer systemet. Det er rigtig trælst, men mon ikke det kommer i orden på et tidspunkt igen.
  • Indstillinger
    Mht. smerter i underlivet - ja! Dem har jeg også haft. Flere gange. Men det er ved at være nogen tid siden, jeg har mærket noget til dem. Til gengæld er min hud blevet ret dårlig (bumser)... men det er jo alt sammen noget hormonelt halløj.
  • Indstillinger
    Hej Erca

    1000 tak for din debat. Jeg er mere rolig nu, efter at får vide at det ikke er kun mig der har problemmet.

    Da jeg skulle tage pillen i okt.09 læste jeg først anvisningen, der stod ikke noget om udeblevelse af menstruationen. Jeg synes det er mærkeligt.
    Af sikkerhedsmæssige grunde blev der taget noget vævsprøve fra lægen til undersøgelse til gynækolog.
    Mon det er rigtigt, at menstruationen udebliver når der er celleforandringer i livmoderhalsen?

    Mvh
    Mette
  • Indstillinger
    Hej Mette :-)

    Godt at høre og selv tak for debatten.
    Årligt henvender 300.000 kvinder sig til deres læger pga. uregelmæssig menstruation, så vi er altså slet ikke alene om det.
    Uanset om det er en kendt bivirkning eller ej ved fortrydelsespillen, så er 2 graviditetstests en rigtig god sikkerhed. Desuden kan der jo være mange andre grunde til, at ens menstruation udebliver, f.eks. psykiske grunde - tænker man meget over, om man er gravid, kan man rent faktisk godt "narre" kroppen til at tro det... det kendes også fra dyr (heste, hunde mv.), som begynder at producere mælk uden at være gravide.

    Der kan selvfølgelig altid være en masse forskellige ting galt :-) Så hvis vi fortsætter i for lang tid uden menstruation, er det da smart at tage til lægen - det gør jeg i hvert fald, hvis der kommer til at gå mere end 6 måneder :-)
  • Indstillinger
    Kære alle

    Jeg fandt dette og kopierede en del af det herind


    Hvad skal jeg være opmærksom på?
    Du skal sikre dig, at tabletterne har virket. Det er især vigtigt, hvis din menstruation udebliver. Vær også opmærksom på, at fortrydelsespillerne kan give pletblødninger, som du måske forveksler med menstruation.



    Som en sikkerhed bør du altid få foretaget en gynækologisk undersøgelse, når du har taget fortrydelsespiller. Det skal ske ca. 3 uger efter, at du har taget pillerne. Du kan evt. bruge besøget hos lægen til at diskutere mulighederne for, at du bruger fast prævention, hvis det er nødvendigt.



    Er du blevet gravid og gerne vil beholde barnet, tager det ikke skade af behandlingen med fortrydelsespiller.

    Hvis du vil læse hele artiklen er linket her.

    http://www.medicinmedfornuft.dk/dk/den_ ... ler_02.htm

    Håber det bedste for Jer.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej Milla, Erca og lillespir

    Har nogen af jer fået menstruation? Det fik jeg fra den 15-16 i to dage, men ikke så meget som det plejede at gøre.

    Mette
  • Indstillinger
    Hej Mette

    Undskyld det sene svar. Men nej, jeg har stadigvæk ikke fået menstruation. Har siden sidst været ved lægen og fået endnu en test, som også var negativ. Min hud er blevet rimelig uren sådan mere eller mindre konstant (som den er, når jeg skal have menstruation) og har de sidste par dage haft lidt smerte i underbenene, som kommer af væske i benene, som man tit får i forbindelse med menstruation... men min menstruation kommer altså stadigvæk ikke :-) Det er meget irriterende, men det er jo nok en form for hormonforstyrrelse. Jeg tager til lægen, hvis den ikke kommer i februar.

    Mht. at du fik din menstruation - rart, men dog spøjst, du kun havde den i 2 dage? ;-O Men altså... jeg er ligeså blank i spørgsmålet som dig :-)
    Men vi er da i det mindste ikke gravide...
  • Indstillinger
    Hej Erca

    Godt at høre fra dig igen. Den vævsprøve som lægen tog i jan 2010 fra min livmoderhals, der viste sig at jeg havde celleforandringer. Han har fjernet dem den 25.jan.2010, og jeg er på arbejde igen efter keglesnit.
    Jeg synes du skal tage en vævsprøve for sikkerhedskyld. Lægen mente at min mens. blev udeblevet på grund af celleforandrinngerne.
    Men det var godt jeg har det godt igen efter keglesnit.

    Mvh
    Mette
Log in eller Registrér for at kommentere.