Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spondylolistese L5 S1 stivgørende operation

Redigeret 25 januar, 2010, 01:36 i Rygsmerter
Hejsa

Jeg er syg af bekymring! Jeg har bøvlet med dårlig ryg i de sidste 10 år og har først sidste år fået konstateret Spondylolistese cum arcolyse L5 S1 Jeg er blevet indstillet til operation på Køge Sygehus- og har været til samtaler hos Ralf Normann Svendsen- som skal stå for operationen! Jeg er idag blevet MR scannet og nu skal jeg bare vente til Ralf har fået svarene og ringer for at aftale en operationsdato! Til at begynde med meldte jeg klart ud at jeg under ingen omstændigheder ville operereres så længe mine børn var små....men det vil kommunen ikke godtage længere! Jeg skal opereres nu....og det ved jeg ikke helt om jeg har lyst til...overhovedet

Jeg er 36 år gammel og bor i Rødby på Lolland sammen med min familie som består af min forlovede og mine 2 hjemmeboende døtre på 10 og næsten 6 år! Jeg har også en datter på 14 og min forlovede har en datter på 7- de kommer begge hjem på weekend hver 2.weekend

Vi bor til leje i et stort hus på 300 kvm, i 2 plan + kælder Badeværelse og børneværelser på 1.sal...tøjvask i kælderen....så der bliver gået op og ned af trapper nogle gange dagligt herhjemme! Lejemålet ophører sidst næste år...så der er en flytning undervejs!

Min datter på 10 tager selv bus til og fra skole...men den mindste skal hentes og bringes fra børnehaven! Skolen og børnehaven ligger 12 km herfra- så vi er afhængig af bil! Min forlovede arbejder aften-og dagvagter med skift hver uge! Så han vil have svært ved at få hentet den mindste...og jeg kan jo ikke efter operation!

Jeg synes også at det er meget at forlange af min kæreste- det er så en anden sag! Vi har ingen fælles børn og vi er ikke gift....Han har dog taget mine børn til sig som sine egne....og han siger at han uanset hvad vil blive hos mig....meeen det er jo nemt at love nu.....hvis der går noget galt er det jo ikke sikkert....det vil være meget hårdt for ham at skulle passe alting selv herhjemme!

Nogen der har kendskab til hvor meget hjælp man kan få?? Jeg tænker på børnene (hente og bringe fra daginstitution, badning og få dem gjort klar til sengetid osv) rengøring, madlavning, indkøb og den slags??

Min mindste datter er født 6 uger for tidligt og har altid været en stor mundfuld....hun skulle have startet i skole til sommer men hun er ikke moden nok til det! Hun reagerer voldsomt på forandringer...og har altid gjort det!

Ikke nok med det så lider jeg af depression...og alle disse bekymringer om det hele gør ikke sagen bedre! Hvad ville I gøre?? Tage chancen og springe ud i det.....eller?? Vil det være en mulighed at søge pension?? Kan kommunen overhovedet presse mig til at få den operation hvis jeg ikke vil/tør- og så true med at lukke af for mine penge??

Har masser af spørgsmål der kommer op....dem vil jeg skrive på efterhånden!

Ser frem til at høre fra Jer som har prøvet det....og som måske har været i samme båd som jeg er i nu! Råd og vejledning modtages med stor tak!

Mvh
Christina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej, en trist historie og en stor op du skal igennem. Jeg har selv haft nogle gevaldige kampe med kommunen vedr. Ryg operation.

    Jeg kan forstå, at du lige nu er på sygedp og såvidt jeg husker, kan kommunen tvinge dig til en op.....HVIS du kan komme på arb. markedet igen og blive selvforsørgende dvs. rask.

    Men jeg synes du skal oprette dig som bruger inde på www.k10.dk........Der inde er der mange som kender lovgivningen vedr. dit spørgsmål. Personligt har jeg selv benyttet forummet til fuldt tilfredshed og blevet en hel del klogere.

    Håber det bedste for dig.

    Mvh. christiansen.
  • Indstillinger
    Kære Christina
    Jeg kender ikke til kommune regler, du må snakke med dem og få din tid med genoptræning på plads.
    Men jeg har selv været igennem operationen og det er noget af det bedste jeg har gjort for mig selv og min familie.
    Det var et par hårde måneder lige efter. Jeg boede alene med mine to drenge på 3 og 6 år, vi klarede det med hjælpe fra deres far og min mor.
    Tænk på hvordan du har det nu og at du kan få det meget bedre. Jeg følte ikke jeg havde noget valg jeg var meget plaget af smerter og kunne ikke holde det ud mere.
    Det er i dag 4 år siden og jeg kan nu løbetræne.
    God fornøjelse
    Mange hilsner Lone
    PS. Jeg har fået god hjælp i min nye seng med 'sleep dna' fra dunlopillo.
Log in eller Registrér for at kommentere.