Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

smerter op langs siden

Redigeret 11 januar, 2010, 12:46 i Endometriose
Hej
Lige lidt om min historie.
Jeg er 34 år, er blevet opereret på Glostrup for 4-5 år siden hvor höjre äggestok blev fjernet. Venstre äggestok blev "renset" for endo samt andre steder i underlivet også.
De sidste 2½ år har vi väret igennem 4 ivf-forsög på Herlev uden positiv resultat.
Min endo er nu så aktiv igen (muligvis efter alle hormonbehandlingerne) at jeg skal opereres i januar på Glostrup.
Risikoen er der selvfölgelig at vestre äggestok er så dårlig at den ryger ud :o( og håbet om börn helt forsvinder.
Men det positive er at jeg kommer at leve uden smerter.
For hvor er det hårdt at have ondt 24 timer i dögnet. Selvfölgelig er smerterne ikke lige voldsomme, de er for det mest sviende og til tider nervepirrende. Under äglösning og mens er det helt forfärdeligt og jeg blir nöd til at melde mig syg fra job.
Jeg har ondt mest i venstre side, det stömmer ned til knäet - og nu sys jeg også det går op på siden og op til ribbene. Er det andre der märker denne form for smerte i siden?
For 2 år siden fik jeg undersögt tarmene og de skulle väre ok. Selvfölgelig kun ok på det plan at tarmen sidder fast i bugen.
Alle de andre smerter som ved toiletbesög, sex osv behöver jeg ikke komme ind på, dem er der nok også mange andre end mig der har.

Håber at höre nogle svar på mit spörgsmål - sys debaten her er kanon - så man kan "snakke" med andre i samme båd som en selv. Selvom båden ikke er ude på den mest sjove rejse.

Godt nytår

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Malmo27

    Du er ikke alene om at have smerter op langs siden, op til ribbenene. Jeg har endnu ikke fået konstateret endo, men skal op og have en kikkertoperation her til februar, da min læge har en stærk mistanke om endo. Og jeg kan kun give ham ret, efter at have læst om symptomerne. Har altid enormt ondt den første dag jeg har menstruation og under ægløsning. Så slemt at det smertestillende jeg har fået på recept, ikke engang kan tage toppen. Det er desværre bare blevet værre og værre.
    Desuden har jeg lige så længe jeg kan huske, haft rigtig dårlig immumforsvar, samt døjet med at være utrolig træt. Troede faktisk bare jeg havde et stort sovehjerte, men at kunne sove 14 timer i døgnet, er vist ikke helt normalt.
    Jeg er selv 23 år, og min forlovede og jeg har forsøgt at få børn i snart 2 år uden et eneste tegn på graviditet, så håber at de nu vil hjælpe os med ønsket.

    Med venlig hilsen
    Knirke
  • Indstillinger
    Hej
    Tak for dit svar. Og rart at vide at det ikke er helt unormalt at smerterne kan sätte sig forskellige steder.
    Jeg går og venter på svar fra lägen om operationsdag, havde först fået den 14 januar at vide, men pga sammenlägning af Glostrup og Herlev, så holder den vist ikke :o(
    Håber i får held med jeres projekt baby :o)
Log in eller Registrér for at kommentere.