Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan kan springerknæ eller slatterknæ mærkes?

Redigeret 6 januar, 2010, 12:26 i Fod- og knæskader
Hej.
Jeg tror at jeg enten har slatterknæ eller springerknæ, men jeg ved ikke helt hvordan jeg kan finde ud af det, er der nogle måder man kan mærke på knæet, med fingrene og se om man har det, ligesom man kan med en meniskeskade?

Jeg har stærke smerter under knæene ved løb og fodbold. Jeg har været ved lægen og jeg fik afvide at det nok ikke var en meniskeskade, udfra hvad de kunne mærke og se. De sagde så jeg skulle holde 1-2 ugers pause, efter det har jeg holdt ca. 3 ugers pause og mærker ingen forskel. På samme tid har jeg nogle virkelig grove knæklyde fra knæet, når jeg sidder ned og så strækker benet ud, hvor det føles som om hele knæskallen rotere og så nogle gange nogle ekstremt små kliklyde/knæklyde når jeg går, efter at have ligget ned eller sovet.
Jeg vil lige tilføje at jeg er 16 år, spiller ca. 2 timers fodbold om dagen og cykler 15 km om dagen til skole.
Er der nogle der ved hvad det kan være og hvad jeg skal gøre?:)
er der nogle der ved hvordan man kan mærke et springknæ eller et slatterknæ, med fingrene?:)

Kommentarer

  • Indstillinger
    du skal bede din læge om at få taget et røntgen billede af dit knæ----du er ung og du skal ikke over-belaste dine knæ---måske har du svage led ---
    måske skal du have noget kalk --til at styrke dine knogler ---

    men få lige undersøgt dine knæ
  • Indstillinger
    hej, mange tak for dit svar.
    Jeg har været til lægen og de prøvede bla. at fremprovokere en miniskeskade, men det var der heldigvis ikke noget af - og jeg fik afvide jeg skulle holde en 2 ugers pause og så ville det nok være gået væk, men det gik det ikke, men jeg har ingen ide om hvad det kan være, udover at det er i patella det gør ondt, eller tæt derved. Jeg har dog hørt man kan fremprovokere springerknæ, med sinde fingre, ved at trykke et eller andet sted?:)
  • Indstillinger
    men jeg vil gøre som du siger og kontakte min læge, hvis det stadig gør ondt den 5 januar, det ville dog være lettere hvis nogle vidste hvordan man kunne fremprovokere et springerknæ:)
  • Indstillinger
    gå ind på GOOGLE---springerknæ----der kan du læse en del om det
  • Indstillinger
    Jeg har undersøgt google, næsten det hele og det passer fint til mine smerter.
    Det kan jo også bare være en alm. overanstrengelseskade, jeg synes bare 1 måned virker lang tid, hvis det skulle være det.
    Men man skal vist kunne presse ned et eller andet sted og så mærke om det er springerknæ?:)
  • Indstillinger
    Hej jeg har springerknæ, og har snart haft det i et år. Alså jeg får ondt af at gå op af trapper, og sidde ned med bøjede ben. Min ortopæd kirug viste mig engang hvordan man kunne se, om det var springerknæ. Først skal du stå på 1 ben( det dårlige ben) så skal du gå ned i hug, og hvis knæet går indad der, er det sikkert springerknæ.
  • Indstillinger
    hej, mange tak for dit svar?
    men skal man kun så på det ene ben, når man går ned i hug eller begge? og hvor langt skal man gå ned?:)
  • Indstillinger
    Nu har jeg så ringet til lægen og det eneste jeg fik afvide var at de havde testet det for "alvorlige" skader sidste gang og at jeg skulle holde 1-2 måneders pause. Er dog lidt chokeret, da knæklydene er blevet værre og knæet stadig gør ligeså ondt, selvom jeg har holdt 1 måneds pause nu. Synes heller ikke lægen rigtig gjorde noget, udover at bøje mine knæ og presse ned i knæhullerne?:)
Log in eller Registrér for at kommentere.