Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sund marmelade?

Redigeret 27 december, 2009, 12:34 i Sund kost
Jeg har sammenlignet to marmelader og er kommet i tvivl om hvilken der er sundest:

xtra jordbær marmelade fra super brugesen
790 kJ (190 kcal)
35 g frugt pr. 100 g
45 g sukker pr. 100 g

St. Dalfour marmelade sødes med koncentreret druesaft
936 kJ (224 kcal)
50 g frugt pr. 100 g
56 g frugtsukker pr. 100 g

Jeg vil mene at St. Dalfour marmeladen er sundest, da den for det første er sødet uden sukker og for det andet indeholder mere frugt.

Men hvorfor har St. Dalfour så flere kalorier end sukker-marmeladen fra super brugsen? Og er det godt eller skidt?

Hilsen Thomas

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Thomas

    Jeg vil ikke mene, at der sundhedsmæssigt er den store forskel på de to typer af marmelade. Marmelade hører jo i forvejen til blandt fødevarer, man ikke skal spise ret meget af, hvis man går meget op i, hvad der er sundt.

    Om du skal vælge den med 190 kcal eller den med 224 kcal afhænger af, om du gerne vil tage på eller tabe dig. Dog vil jeg ikke mene, at så lille en forskel betyder noget.

    Mit bedste råd er derfor, at du vælger den, der smager bedst.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for svaret. Jeg har også læst andre steder, at man bør vælge den marmelade der smager bedst. Spørgsmålet gik mere på en undren over, hvorden et produkt der på overfladen ser sundere ud, rent faktisk indeholder flere kalorier.

    I mellemtiden har jeg fundet ud af, at de mange kalorier kommer fra den usødede druesaft. Så du har nok ret i at man bare bør vælge den der smager bedst, da kalorierne skal komme et eller andet sted fra, for at få marmelade til at smage som marmelade :)
Log in eller Registrér for at kommentere.