Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i det venstre øje

Redigeret 4 januar, 2010, 03:29 i Åben debat om øjne
Min søn på 8 år får nogengange ondt i det venstre øje som han siger - når han spiller på sin computer. Det sker som regel kun hvis han en dag har spillet længe (flere timer - 3-6 timer).
Det er kun i det venste øje han får ondt, der er ikke synlige tegn på at han har ondt i øjet som rødme, forstørret/formindsket pupil og lign.
Det går først over igen efter ren afslapning (en nattesøvn el lign).

Hvad er det der irriteres ved det. Jeg tænker, jeg sidder jo selv dagligt foran en computerskærm i 8 timer ifm. mit arbejde - så hvad er det der gør det?
Synsprøver ved sundhedsplejerske og læger har igennem tiden aldrig fejlet noget.

Jeg ser frem til at høre nyt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg får også ondt i mine øjne, når jeg sidder for længe ved computeren.
    Jeg har fået at vide, det er fordi man stirrer og ikke blinker så meget som man behøver for at holde øjnene fugtige , de bliver tørre.
    Man kan købe nogle dråber på apoteket, som virkelig hjælper.

    Nu ved jeg jo ikke om det eventuelt kunne være tilfældet.

    Det ene øje fugtes måske ikke så meget som det andet. Ja, det er rent gætteri. Jeg aner ikke om et øje kan være mere "tørt" end det andet. Eller om børn også kan få tørre øjne, men hvorfor ikke.

    citat

    Tårefilm består af 3 lag: et tyndt fedtlag, der ligger yderst og forhindrer
    fordampning fra øjet. Dette fedt dannes fra øjenlågets fedtholdige kirtler.

    Det er de kirtler, hvori der også kan opstå bygkorn. Under dette fedt/film
    ligger et vandholdigt lag, der produceres i tårekirtlerne. Denne væske
    indeholder endvidere protein, sukker, salte samt en lang række
    bakterienedbrydende bestanddele.

    Helt inde oven på hornhinden ligger et lag af slimstoffer, der blandt andet
    dannes fra nogle bæreceller i slimhinden. Dette slim ligger tæt op ad
    hornhindens overfladeceller, og virker som øjets »smøremekanisme«. Også i dette slim findes beskyttelsesfaktorer mod ydre påvirkning.

    Hver gang vi blinker fordeles de 3 væsker over hornhinden og beskytter denne.

    citat slut
  • Indstillinger
    jeg mener helt klart at en øjenlæge skal se på drengens øje før moderen begynder med at dryppe øjet --da ingen ved hvad det handler om før han bliver undersøgt ----

    men det er rigtig som persille siger det handler sikkert om tørhed i oøet --

    måske skal han have briller som kan aflaste hans øjne ----og måske slet ikke dryppes ---

    men få det hårtigt undersøgt ---så drengen kan få ro i øjet
  • Indstillinger
    Tusind tak for jeres indlæg. Jeg vil naturligvis kontakte vores læge for at komme videre her.
Log in eller Registrér for at kommentere.