Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

røde pletter på penishoved

jeg har fået nogle røde pletter på penishoved og på forhuden. det klør lidt og der er tendens til "nakkeost". kan nogen fortælle mig hvad dette er. har haft samleje med en som jeg ikke ved om har nogle sygdomme, kender hende ikke så har heller ikke mulighed for at kontakte hende og spørge om det. er der nogel der kan svare mig på dette? er der nogle farlige sygdomme som har disse symptomer?

Kommentarer

• Hej :)
    Det lyder meget som svamp. Det er ikke en kønssygdom, men kan dog smitte ved samleje fra kvinden til manden. Det er ikke farligt (!), og jeg har hørt fra min egen læge, at det for mænd oftest går i sig selv igen. Hvis ikke, kan du få noget creme på apotektet (ved ikke om du skal have recept).

Under alle omstændigheder er det nok en god idé at gå til lægen og blive tjekket, bare for en sikkerhedsskyld - det kan jo være noget andet, som kræver behandling.
  • aaarh!! jeg har også fået det men ved ikke hvad jeg skal gøre :(
    Jeg får rigtig mange pletter efter sammenleje og de fleste går væk efter et par uger, men der bliver et par pletter.
    er kun 14 og tør ikke spørge mine forældre..
    skal jeg snakke med min pige om det?
    og hvad kan hun gøre hvis hun har smittet mig med det?.
    hjææææælp :(
  • hmm jeg har os noget lignende men jeg har bare ikk røde pletter men nogen pletter uden på forhuden og så er hovedet såen lidt rynket og noget nakkeost håber det går væk jeg vil hellere ikk snakke med forædrene for er 15?
  • Redigeret 24 september, 2011, 15:21
    Ik at jeg selv har prøvet det, da jeg er en kvinde. Men for jeres egen skyld, synes jeg, at i skal tage til lægen og blive tjekket.Nogle mænd kan få svamp, hvis de har lidt for stramtsiddende tøj på eller dyrker meget sport, som gør at der er meget varmt og fugtigt i de nedre regioner. Men synes det vil være meget fornuftigt, at både jer selv og jeres partner bliver tjekket.

Håber I kan bruge det til noget..men der findes også en creme, der hedder canesten,som jeg mener kan købes uden recept,som virker mod svamp.
  • Jeg har også sådan nogle mærkelige røde pletter agtigt. Jeg ved ik hva det er. Jeg har aldrig nogle sinde haft samleje. Og jeg tør sku heller ik spørge mine forældre!. Men er det farligt?. Jeg håber ik det er en kønssygdom.
  • Det er højst sandynlig svamp - ganske ufarlig.

På apoteket kan du i håndkøb købe "Canesten 1%" Clorimatizol Creme 20 g. Det er en salve, som du smører på penishovede ca. 2 - 3 gange om dagen i ca. 14 - 21 dage. Så forsvinder det af sig selv stille og roligt. Det er vigtigt at fortsætte behandlingen i hele perioden, også selvom du umiddelbart tror, at din svamp er forsvundet.

Er du i tvivl, så spørg din læge. Men den type for svamp er ret almindelig.
Log in eller Registrér for at kommentere.