Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Svier, brænder og forstoppelse

Hej

Jeg har i den sidste måned haft problemer med min mave. Jeg har tidligere fået at vide, at jeg havde irritabel tyktarm.

Jeg har i den sidste måned haft problemer med forstoppelse og smerter (også brændende smerter) i maven (og mellemgulvet). For knap 14 dage siden var jeg ved lægen. Lægen tjekkede endetarm og trykkede mig på maven og mente, at det nok var mavesyreproblemer. Jeg fik herefter en recept på lansoprasol, som jeg skulle tage i 14 dage. For et par dage siden mente jeg, at pillerne nok havde hjulpet, men nu får jeg så den brændende fornemmelse i maven igen.

Kan den brændende fornemmelse "bare" være et symptom på irritabel tyktarm og ikke mavesyre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har selv haft det samme, hvor den brændende fornemmelse har været i halsen. Det er halsbrand. Det viste sig at være spiserørskatar eller spiserørsbrok. Har lige været på medicin i 14 dage og det hjalp. Prøv at få lægen til at give dig en recept til spiserørskatar, hvor man tager en kapsel hver dag i godt og vel 14 dage.

    Jeg fik også at vide i starten, at jeg nok havde irritabel tyktarm, hvor jeg fik noget til det, men det hjalp ikke. Det er først lang tid efter, det gik galt med halsen også.
    Du kan læse om spiserørskatar her på netdoktor. Det har også noget med mavesyre at gøre.
    Håber det kan hjælpe dig det her.
  • Indstillinger
    Hej MR2300

    Tak for dit svar.

    Jeg har taget mavesårsmedicin, som man både kan benytte til spiserørsbrok og for meget mavesyre i maven. Jeg har taget medicinen i 13 dage nu - burde symptomerne så ikke være væk nu?

    Mvh.
    Bogorm1
  • Indstillinger
    Hej igen

    Nu er jeg jo ikke læge, men jeg har nu også selv mærket lidt et par gange efter, jeg stoppede medicinen til spiserørskatar. Jeg skulle tage en kapsel, når jeg mærkede noget (havde jo ca. halvdelen tilbage). Det var det, min læge sagde, jeg skulle gøre, når jeg havde taget dem i 14 dage.
    Hvis du har nogen piller/kaplser tilbage, tror jeg ikke, det gør noget, du tager dem, så snart, du mærker noget.
    Måske skulle du tage dem i lidt længere tid.

    Jeg blev inden, jeg kom på medicin, testet for bakterier i maven. Var til en pusteprøve, og der var ikke noget positivt. For hvis jeg havde bakterier i maven, skulle jeg på en anden medicin, sagde lægen.
    Er du blevet testet for det? Se om det her i denne link:
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/helicobacter.htm
Log in eller Registrér for at kommentere.