Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvor hurtigt?

Redigeret 11 januar, 2010, 18:06 i Snart gravid
Hvor lang tid efter at et æg er blevet befrugtet kan man begynde at fø symptomer på graviditet og hvor hurtigt efter vil man kunne få en positiv test??

Kommentarer

  • Det er forskelligt fra kvinde til kvinde om og hvordan symptomer på graviditet kan vise sig, så det er helt umuligt at give et billede på det. Nogle mærker tidligt symptomer andre først senere eller måske slet ikke.

    Det første sikre symptom er jo udebleven menstruation, men det var vel ikke det, du spurgte om? :-)

    Hvis man vil have et ret sikkert svar på, om man er gravid, bør man nok ikke tage testen, før tidspunktet for forventet menstruation, der så ikke lige kommer.

    Jeg mener at vide, at de tests er ret gode, men jeg vil vove at påstå, at det er spild af penge at tage den ene test efter den anden fra det øjeblik man "hopper ud af sengen" til menstruationen forventes. Man er altså nødt til lige at væbne sig med lidt tålmodighed de par uger. Jeg har da hørt, at hvis man tager den for tidligt, så kan den godt vise negativ, selv om den er positiv.
  • De 4 gange jeg har været gravid er symptomerne kommet ret hurtigt ,ca 3+3, så lige efter ægget er blevet befrugtet. men igen er det jo forskelligt fra kvinde til kvinde. Vil lige sige at det kun var kvalmen der kom tidligt, de andre symptomer som øget tissetræng, ligamentsmerter mf kom først efter uge 4
  • Hej.
    Jeg så lige dit inlæg. Jeg er en pige på 20 år som har været sammen med min kæreste i snart 7 år. Vi er nu begyndt på at prøve og blive gravide.
    Jeg har ikke så meget forstand på alt det der medat blive gravid - altså hvor hurtig det sker og alt det der da jeg aldrig har haft om det i skolen.
    Hva er ligamentsmerter?
    Jeg har nemlig de sidste 4 dag haft om nede i "underlivet". I hver sin side nede omkring blæreren + mine brystvorter er ømme.
    Igen, hva er ligamentsmerter? :)

    Britt089
  • Dette er til Britt089

    Mange gravide har de første måneder menstruationslignende, stikkende fornemmelser i underlivet, som let kan forveksles med præmenstruelle fornemmelser.

    Det skyldes, at livmoderen hurtigt begynder at vokse og giver tyngdefornemmelse, og at der kommer træk på de ligamenter (ledbånd), der holder livmoderen. Ligamenterne strækker sig, efterhånden som livmoderen vokser, og dette sker nogle gange i ryk. Derfor kan du opleve ligamentsmerter under hele graviditeten.

    Det er helt normalt og ufarligt, men kan være meget ubehageligt og smertefuldt. Stop op og hvil dig, hvis de kommer, når du bevæger dig. Bliver smerterne stærkere, eller kommer der blødning, bør du straks kontakte din læge eller fødestedet.
Log in eller Registrér for at kommentere.