Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

uvirkeligheds fornemmelse?

Redigeret 21 december, 2009, 11:55 i Angst
hej :) hvordan er den uvirkeligheds fornemmelse som mange siger de har? er selv 19 år og har social angst føler når jeg føler mig presset eller laver noget fysisk hårdt at mit syn sådan blir utydeligt og ufokuseret som vis jeg træner fx kan det blive så voldsomt så det hele virker helt uvirkeligt og bliver meget ubehageligt og må nærmest føle mig ud af centret og det spænder i hovedet har prøvet hvor det var så slemt at jeg næsten ikke ku koncentrere mig om af gå ..

har også et andet spørgsmål når man har haft sådan et anfald eller er tæt på det men ikke når at blive meget slemt, så kan der gå et par dage til 1-2 uger vis det har været slemt hvor jeg er meget nervøs og mit syn er uklart og jeg vakler nærmest rundt

har haft en virus på balance nerven i over 1-2 år og har det vist stadig lidt men efter jeg var på skade stuen for ½ år siden da jeg plusselig fik vildt hjerte banken så vildt at jeg mådte ligge mig ned ude på wc'et fordi jeg var ved af besvime, syntes ikke selv jeg havde angst der men efter det har jeg fået angst! kan få det dårligt af at høre om nogen der snakker om sygdom,stoffer,noget uhyggeligt de har oplevet og sådan nogle ting gør mig nervøs vis jeg skal til fest eller i byen fx og drikker næsten ikek fordi mit syn kan blive så ubehageligt og det blir bare værre af alc.

nogen gange vis jeg er i byen og så har vendet mig til det hele og har det godt psykisk så når jeg begynder af blive træt begynder synet af flakke og kan få små chok af synet, nogen der ved om det skyldes angst eller virussen eller der kender til noget af det jeg skriver ? :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har nok mest følt uvirkelighedsfornemmelsen som om, jeg stod udenfor mig selv og så tingene udefra. En følelse af ikke at være på plads i min egen krop. Svært at forklare.
    I øvrigt kender jeg alle de symptomer, du nævner.
    Får du behandling?

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    tillod mig lige at redigere lidt ekstra tekst på (: ... okay meget godt forklaret faktisk jeg har det bare mere somom jeg ser igennem en rude ..

    ja er begyndt nu har været til hjerne scanning osv fordi jeg har haft en virus på balance nerven og nogle af symtomerne minder meget om da jeg havde/har virus på balance nerven og syntes aldrig jeg har været speciel nervøs har altid bare holdt hovedet koldt men efter jeg kom på skadestuen kan jeg ikke gøre det mere fordi mit syn blir så slemt. Går så ved en social rådgiver der er ope ved min læge gratis som også er psykolog osv som hjælper mig med af få en psykolog og så har jeg samtaler med hende ca ½ time hver uge hvor vi snakker om lidt forskelligt og det har hjulpet lidt men tror det vil hjælpe meget mere ved en rigtig psykolog men de så svære af få tid til men vi er godt igang og har sendt ligater eller hvordan det staves :) .
  • Indstillinger
    Hej Kim

    Det lyder som om, at du er godt hjulpet: Du bliver chekket fysisk, har samtaler og I prøver at finde en psykolog og få søgt legater.
    Problemerne løser sig selvfølgeligt ikke 'bare lige' men du får den fornødne hjælp, så du er i gang og der sker noget - det er det vigtigste. Så skal det også nok blive bedre.

    Held og lykke med det.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    ja det er jeg os glæder mig til det blir bedre og tak :)

    andre der har nogle kommentare :)


    mvh Kim .
  • Indstillinger
    her igår ku jeg ikke klare af være ved frisøren har jeg aldrig haft problemer med men ku slet ikke gennemføre og mådte tage hjem midt i det hele så selvom det er blevet besluttet at jeg ikke skal ha medicin ringer jeg og snakker med min læge om det på mandag for det er åbenbart blevet slemmere selvom jeg troede det var blevet bedre? og vil genre ha ordnet håret til jul osv :S der ikke nogen der måske ved hvad kan hjælpe på det problem ?
  • Indstillinger
    Hej igen Kim

    Mange gange er der en sammenhæng mellem tingene. Derfor kan din angst, uvirkelighedsfornemmelsen og svimmelheden sagtens være forskellige symptomer på de samme grundlæggende problemer.
    Mange gange viser psykiske problemer sig også som fysiske lidelser - bl.a. som svimmelhed, hovedpine, træthed, muskelsmerter, tinitus, synsproblemer eller andet. Nogle gange kan det være sådan, at man ikke mærker angst men i stedet forværres de fysiske symptomer. Altså en slags 'camoufleret angst'.

    Så måske er det ikke så mærkeligt, at du blev svimmel, da du var hos frisøren. For når du lider af social angst, har du det selvfølgeligt ikke godt med at være ude mellem andre. Ergo bliev symptomet forværret, fordi du har overskredet din egen psykiske grænse.
    Desværre sker der ofte det, at man efterhånden lader angsten styrre mere og mere, fordi man selvfølgeligt prøver at undgå de ting, der kan fremkalde angst. Derved begrænses éns liv yderligere og man får det stadigt dårligere. Det er ikke noget man selv kan styre med viljens kraft.

    Derfor er det så vigtigt at få professionel hjælp til den slags problemer. Det venter du jo så også på at få. Jeg kan sagtens forestille mig, at din svimmelhed vil blive bedre, når du får løst mere op for de problemer, der er årsagen til symptomerne. Indtil da kan det bestemt være en løsning at få medicin, så du bedre kan holde det ud.
    Jeg slap selv af med en slem hovedpine, jeg havde haft i 33 år, da jeg fik løst op for mine problemer i terapi. Terapi er ikke nogen hurtig eller nem løsning (det findes ikke) men det giver tilgengæld ofte vedvarende og positive forandringer.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    hej og først mange tak for de gode svar !:)

    ja jeg syntes bare det sjovt for har aldrig haft problemer med frisøren har altid bare kastet mig ud i det men efter jeg har fundet ud af at det nok mere er psykisk er det blevet værre ... havde det fint ved frisøren som altid lige indtil jeg satte mig så skete det bare .... kan også blive nervøs bare når jeg sidder hjemme og laver et eller andet eller ser noget i fjrernsynet så har nok en anden form for angst også ? .... nu ved jeg ikke helt hvor lang tid jeg har haft angst fordi det har overlabbet en sygdom men fra hvor der mange ting der slet ikke har kunne fungere ordenligt er ½ år siden så når der ikke er gået længere tid håber jeg også jeg har nemmere ved af komme over det...

    jeg tror også at det er normalt når man så finder ud af at man har angst at det så bliver lidt værre indtil man får hjælp ....

    har snakket med min læge og hende der hjælper mig om medicin før, men de vil helst fra råde det og har fået af vide at man blir lidt somom man er inde i en bobble når man er på det men jeg tror det er det bedste for mig nu .

    lyder dejligt at den endelig forsvandt din hovedpine, håber så at min uvirkeligheds fornemmelse også vil forsvinde med hjælp for så tror jeg også at det hele går hurtigere bedre da den fornemmelse er det der går mig mest på og ødelægger mest kh kim.
Log in eller Registrér for at kommentere.