Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Herpes og udstationering

Min nuværende kæreste smittede mig for ca. 3 mdr siden med herpes på kønsdelene.
Siden da har jeg indtil videre haft 3 mindre udbrud, og alle gange har jeg behandlet med herpavir med god effekt.

Nu står jeg bare i den situation, at jeg fra februar 2010 skal 6 mdr til afghanistan som soldat. Af hvad jeg har læst på pakken til Herpavir-salven, så må den ikke opbevares i køleskab, og ej heller i temperaturer over 25 grader - og i ørkenen bliver det alt andet lige noget varmere...

Derfor har jeg flg. spørgsmål:
Kan man få salve der kan holde til temperaturerne? Eller skal man have en anden slagsder skal i køleskab?
Kan man evt. lade være med at behandle et udbrud, og "ride stormen af"? Hvad med infektionsrisiko i et sådant miljø? Det ville være en fejl at kalde det sterilt...

Jeg har desuden læst om forebyggende behandling, med en mindre dosis i pilleform om dagen. Er det en god idé? Umiddelbart er jeg ikke typen der frivilligt fylder mig med medikamenter, så jeg vil helst undgå dette...

På forhånd tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvad med at få en snak med din læge --hvad han mener om medicin ---hvis du tror det er det bedste ---samt om problemet -med kulde eller varme med medicinen
  • Indstillinger
    Heldigvis for dig har mænd eftersigende færre udbrud end kvinder. Måske hænger det sammen med, at man ofte får udbrud, når ens immunforsvar er svækket, hvilket kvinders er i forbindelse med menstruation.

    Til sådan et arbejde (som i øvrigt er flot) egner pillerne sig bedst, eftersom de kan klare temperaturerne... desuden har de for de fleste ingen bivirkninger, så de hører altså til de "milde medikamenter".

    En forebyggende pillekur er dog for sent - sådan en skal man have over længere tid (ja, faktisk 6 måneder, surprise!) end en måned, men hvis du tager din forebyggende pillekur med dig, kan du jo tage den hele din udstationeringstid. Den holder dig også 100 % fri for udbrud.
    Det ville klart være det bedste, du kan gøre... problemet er bare, at når pillerne holder dig 100 % udbrudsfri, så oplever du pludselig, at det ikke er "nødvendigt" at fortsætte kuren, fordi du jo ingen udbrud får - men FOR at kuren skal holde herpes væk for evigt, er du nødt til at tage samtlige piller i kuren.

    Få en recept hos lægen. En udstationering burde være en stor nok bekymring, herpes oveni ville være trælst! Især fordi sol kan aktivere herpes.
Log in eller Registrér for at kommentere.