Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hypermobil

Redigeret 18 december, 2009, 13:34 i Hypermobilitet
Hej.

Jeg er en pige på 13 år der har hypermobile lede i benene, der kunne tænke sig at få nogle råd om det. Altså, jeg har gymnastik som så mange andre, en gang om ugen i to timer, men jeg får tit hurtigt ondt i mine fødder og ben pga. min hypermobilitet. Min læge har sagt jeg har meget(!) hypermobile lede, og kan godt forstå jeg får hurtigt ondt. Men da det er lidt tid siden jeg fik det fortalt af min læge, tror min mor ikke rigtig på et mere, hvilket resultere i at jeg får meget ondt i mine ben efter gymnastik.
Mit spørgsmål er så, skal jeg passe på at jeg ikke 'overbelaster' mine ben - eller skal jeg bare gøre som alle andre børn?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu er hybermobilitet ikke noget, man lige får og som forsvinder som en forkølelse, så jeg forstår ikke, at din mor ikke tror på det. Hvis ikke din mor føler, at hun kan stole på jeres læge, så forstår jeg ikke, at den læge ikke for længst er skiftet ud.

    Det er meget vigtigt med hybermobilitet, at man ikke kommer ud i de yderstillinger, som man let kan komme ud i, hvorfor jeg vil foreslå, at du kommer til læge igen og der får en henvisning til en fysioterapeut, der kan lære dig, hvor langt, du må - om jeg så må sige - køre ud i dine led.

    Du kan også blive øm, fordi du måske bevæger dig for lidt eller ikke får varmet ordentligt op, inden du pisker rundt i gymnastiksalen, men alt det kan du lære om hos en fysioterapeut.
  • Indstillinger
    Hej Pigen01
    Kære du, jo du skal passe på dig selv, så du ikke overstrækker dine led.
    Jeg har fundet dette link som omhandler Hypermobilitet
    http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+g ... rmobilitet
    Jeg syntes du skal prøve at læse linket. Du kan eventuelt vise din mor det, for jeg syntes bestemt at det er nødvendigt at hun lytter til dig også når du klager over overanstrengelses smerter.
    Vil du dyrke en god motionsform er svømning i varmtvandsbassin virkelig lykken.

    Pas godt på dig selv.
    Knus. Rita
  • Indstillinger
    Hej du

    Du skal til lægen igen og henvises til en fysioterapeut og måske en speciallæge. Det er meget vigtigt at du lærer at motionere rigtigt, for hvis du ikke bevæger dig bliver det meget værre. Dine muskler skal være stærke og støtte dine hypermobile led, og det er vigtigt at du her i puberteten virkelig får gjort noget ved det, så du undgår slidskader i leddene.

    Tag ind til lægen igen og lad os høre hvordan det går :-)

    Mange hilsner
    Pia
Log in eller Registrér for at kommentere.