Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hjertebanken

Jeg har spurgt om det før, men der kan jo være kommet nye til, der kan hjælpe mig.
Jeg er på Eltroxin og har ikke nogle bivirkninger på det. Men så er jeg alligevel kommet i tvivl, for når jeg lægger mig for at sove, kan jeg mærke min puls ret så kraftigt og har derfor svært ved at sove. Er der nogen af jer, der kender til dette? Det er ikke rytmeforstyrrelser, pulsen er regelmæssig, men bare meget "følbar" i hoved og hals.
«1

Kommentarer

• Min mor klager over det du nævner her, det er ikke hver nat, men det kommer vist i forbindelse med en hedetur.

Hun bliver behandlet for et lavt stofskifte - og jeg tror også det er pillerne der giver de bivirkninger.
  • Hej Jeg oplevede stærk hjertebanken - ikke hastighed, men meget hårde slag- på ny eltroxin, især om natten så jeg vågnede af det. Men det er fortsat efter jeg overgik til euthyrox i sep. måned. Det må være selve lægemidlet vi reagerer på ? --og så er vi jo lige vidt. Episoderne dengang var meget voldsomme - jeg blev bange de første mange gange og det gav en elendig søvn.Til sidst i juli var det også om dagen og jeg var tæt på at besvime. En vikarlæge fortalte om bivirkninger ved eltroxinen og jeg trappede ned på dosis i min sommerferie og indtil jeg fik euthyrox. Nu er der flere episoder dagligt, men "mildere"-det er efterhånden bare en konstatering af at "nu er der en igen". Mine tal er "pæne"- så det er måske stadig finjustering af euthyrox der skal til. Det er bare så utroligt belastende at ha en krop der ikke fungerer godt-det slider på ens psyke her næsten et år efter at problemerne opstod for mig.Det er rigtig rart at høre at man ikke er alene , men nedslående at opleve at lægemiddelverdenen ikke tager sig videre af det .
    Mvh krebsen
  • Hej.
    Ja, har tidligere skrevet ind om mit forløb med Basedow, som har stået på i godt 5 år nu. Derfra kan jeg sige at de grimme ture med hjertebanken kender jeg alt for godt og ja det er ret uhyggeligt og man bliver bange.Jeg har igennem tiden prøvet at lægge mærke til om det er i bestemt situationer at det opstår, og det er gerne derved sengetid hvor jeg ellers er ret afslappet at det kommer tordnende-helt voldsomt. Jeg fik så for 7 uger siden fjernet hele skjoldbruskkirtlen, da det ikke var supert at forsætte med PTU og Eltroxin. Den første uge efter operationen , var jeg på nogle tidspunkter næsten bange for at være alene pga, så voldsomme hjerteture.........var liiiiiiiiige ved at ringe efter hjælp, men de aftog efter nogle uger. Jeg får lige nu 150 mikrogram Eltroxin om dagen........havde lige en periode for nogle uger siden, hvor stofskiftet var totalt lavt.......ganske uudholdeligt og det var virkelig en kamp at ta´på arbejde og forsøge at fungere. Synes det går en anelse bedre nu, selvom "træthedsanfaldene" godt kan komme endnu.......fuldstændigt overrumplende. Men hjertebanken turene er sjældne for mig nu og jeg kan mærke at min krop har det godt uden PTU.....fri for den uro i kroppen og ikke mindst muskelsmerterne (særligt hænderne). Min tålmodighed har da godt nok været på prøve, for tingene bedres jo ikke fra dag til dag. Hvis jeg skal sige noget negativt om ny eltroxin har jeg den mistænkt for at give mig den følelse af oppustethed som jeg tit har i hele kroppen, Jeg lever sundt og fornuftigt og hænger virkelig i for at motionere, da jeg godt kan mærke at vægten nemt kan ta´ en gal retning, så det er altså en øv fornemmelse.Men synes ikke lige at endokrinologen ville ta´det som om der var sammenhæng der. Nu er jeg så spændt på hvor lang tid der vil går før min hals føles lidt normal igen,for det strammer og trykker stadig når jeg synker.Er også spændt på hvad blodprøverne siger om en uges tid, om vi skal justere lidt igen..............bare man vidste om man på et tidspunkt kommer til at leve med sygdommen uden at man bliver mindet på det hver dag i en eller anden situation.

(Vil da gerne høre fra andre med lignende forløb)
    Hilsen Hanne14
  • Hej
    Jeg er igang med udtrapning af både Thycapzol og Eltroxin. Er endelig ned på meget på mængder - 2,5mg Thycapzol og 50mcg Eltroxin hver anden dag. Jeg har haft det meget dårligt under udtrapningen. Træthed - uro - hjertebanken - uregelmæssig hjerterytme - en mærkelig følelse omkring angst og svært ved at takle alle disse sære symptomer.
    Jeg har så prøvet at tage et tilskud af Calcium og Magnesium. Jeg har læst at stofskifte patienter tit mangler disse mineraler. Det har jeg gjort i 2 uger nu og syns at mit hjerte er blevet mere "lydløs" og jeg mærker den ikke så kraftig.
    Er der mon andre der har prøvet det samme vil jeg gerne høre nærmere.
    Jeg er blevet anbefalet at få skjoldbruskkirtlen fjernet hvis jeg kke kan undvære medicinen - men syns det er en stor beslutning at tage. Jeg ved jo ikke hvordan jeg får det bagefter.
    Hanne - du skriver at du har haft meget uro af PTU ( er det tilsvarrende Thycapzol ? )
    Hvorfor besluttede du at få fjernet kirtlen ? Havde du svært ved at blive justeret eller havde du problemer omkring medicinen ?
    Kh LH
  • Hej.
    Det lyder da ikke til at den udtrapning går helt efter planen-bliver du fulgt under forløbet?Da jeg for lang tid siden skulle trappe ud af PTU(propyltiouracil) og eltroxin , gik det egentlig rimeligt, men jeg kan mindes at jeg var meget utryg den første tid, nærmest lidt panisk for at man nu skulle få tilbagefald. Men jeg havde jo også haft øjengener, og dem var jeg meget bange for at få problemer med igen.Jeg var dog helt medicinfri i ca.7 mdr., og så var jeg ikke det mindste i tvivl om da den var gal igen.Derfor startede det hele jo sådan set forfra, og da jeg straks kom til endokri.amb. igen, sagde hun at hun at i mit tilfælde ville tilråde operationen, da vi gerne kulle undgå at jeg fik øjengenerne igen, og det ville jeg selvfølgelig også helst ( har været igennem behandling med Prednisolon af den grund-et helvede) .
    Og det lyder til at de fraråder radioaktiv jodbehandling hvis man har haft øjenproblemer.selvom jeg ikke kunne lide tanken om at man fjerner noget som har en funktion, og derefter resten af livet er afhængig af medicin, satte jeg egentlig hurtigt min lid til hvad hun anbefalede, og min egen læges kommentar til dette var da også: nå, det var da på tide..........så skal vi nok få helt styr på det. Dermed også ment at det skulle være nemmere at regulere nu. Det er jo så det jeg stadig higer lidt efter.............det der med at føle sig "hel" igen.............men ja ja, tålmodighed...jeg prøver. Men jeg vil da sige at jeg savner virkelig ikke PTU-en som jeg før nævnte..........Thycapsol fik jeg til at begynde med da jeg lige havde fået konstateret sygdommen, men det gik ikke så godt for mig med at tåle den, derfor skiftede jeg til PTU. Men man kan jo også sige at gentagne "tilbagefald" og diverse reguleringer tærer jo også både på kroppen (og psyken).Godt vi har denne mulighed for at læsse af her. Jeg håber du snart føler det går fremad og ønsker dig held og lykke.

Efterskrift: med hensyn til reguleringer af medicinen, vil jeg lige tilføje at jeg-som så mange andre vores lidelsesfæller, har haft mange gener SELVOM blodprøverne har vist at jeg var velreguleret, men det er åbenbart såd´n for mange:-( hej igen
  • Hej Hanne
    Tak for dit svar. Jeg bliver fulgt tæt med blodprøver som har været inden for normalen hele tiden. Jeg har altid haft lette øjensymptomer og er som du beskriver meget bange for at det vil udvikle sig til mere. Indtil nu har det gået ok. Jeg har fået medicinen i 13 år og min krop skal nok lige ha tid til at finde "rytmen" igen. Det tilskriver jeg nogle af mine symptomer og så angsten for at det ikke går godt.
    Held og lykke videre frem med dig. Hvis du har lyst vil jeg da gerne høre hvordan det går dig : )
    Kh LH
  • hej til Hanne og Nimka. Hvor er det egentlig forfærdeligt, at skulle skrive ,at man er "glad" over, at andre har det ligeså modbydeligt ,som en selv-men det ER jo en slags trøst, at man ikke er ene om alle de dumme ting, såsom hjertebanken, rytme forstyrrelser øjengener-træthed og MUSKELSMERTERNE!

Jeg blev indlagt med hjertet, bange det var blodprop der var på vej , men så er det væk lige pludselig igen-gudskelov. Gik rundt med måler på der skulle registrere "anfald", men selvfølgelig er der ikke nogen det døgn, hvor man jo ikke lever som man plejer og hvor JEG ikke sov pga.en sød medpatient, der snorkede vildt. Mine ture med hjertet , kommer mest om natten-henad morgenstunden. Så vågner jeg ved at hjertet står og sitrer eller slår MEGET højt og mærkbart. Nu er desværre sat i medicin for rytmeforstyrelser-beta blokker øv-og har OGSÅ mange bivirkninger af det! Jeg tror IKKE det er nødvendigt, men at det OGSÅ er noget med stofskiftet og medicinen ,der ikke er nem at justere korrekt, da jeg kan læse her, at mange har det samme. (Euthyrox i ca. 5 mdr.)
    Nu er jeg ved at blive nedjusteret med Euthyrox-før 100 mg dgl = 700 mg ugt.
    Nu : 2 gange 50 mg ugt og 5 gange 100 mg ugt =600 ialt ugt.
    Jeg har fået det LIDT bedre og ikke så megen hjerteuro. Euthyrox giver åbenbart mere af det virksomme stof end NY Eltroxin.

Undskyld mit lange brev, men det hjælper at få luft. Kærlig hilsen EM
  • Hej Ellenmarie
    Ja det er meget utryg og ubehageligt med disse hjerteforstyrrelser. Jeg har været i behandling for højt stofskifte i 13år. Jeg har aldrig haft så mange rytmeforstyrrelser før. Jeg tager Propanolol 5mg daglig for at komme igennem dagen. Man bliver jo nærmest angst for sig selv og har meget focus på hjertet - alt for meget !!
    Jeg kender flere stofskifte patienter hvor hjertet også buldrer. Det må jo åbenbart være ret almindeligt : (
    Jeg har lagt mærke til at jeg tit får smerter eller en trykkende fornemmelse i ryggen (imellem skulderbladene) eller på "brystbenet" når anfaldende kommer. Jeg har været hos kiropraktiker flere gange for at få "skubbet facetledene" på plads i mellem skulderbladene. Han har forklaret mig at hvis der opstår en muskelspændning imellem rygsøjlen og ribbene kan der opstå rytmeforstyrrelser i hjertet. Man ved ikke hvorfor - kun at det er de samme symptomer som blodpropper kan give og at det er ganske ufarlig.
    Selvom jeg ved hvorfor - er jeg alligevel ret utryg når det kommer. Prøver at finde ud af hvorfor og hvornår det kommer - men jo mere man spekulerer jo mere focus kommer der på symptomerne og så er man pludselig havnet i en ond cirkel hvor man går og er bange for at det opstår. Det tærer meget.
    Som du skriver er det da en trøst når man opdager at andre også har det sådan. Men jeg vil virkelig gerne være foruden : )
    Kh LH
  • Hej Nimka. Tusind tak for dit svar! Jeg skal ihvertfald til en kiropraktiker efter det du skriver, for jeg får nemlig meget ondt lige under venstre skulderblad og lige midt ned i "kavalergangen". Det strammer MEGET og man tænker det værste. Man lider ikke af angst når man går til sin læge MEN MAN KOMMER TIL DET-når man ikke får nogle ordentlige svar! jeg har været ude for en grim bilulykke for ca 6 år siden-frontal påkørsel-og da gik selen lige ind i brystet og bh bøjlen ligeså-venstre side. Der kan jo OGSÅ været sket noget de ikke opdagede dengang. Ribbenene blev trykket voldsomt ind og brystet "ødelagt". Jeg har bare prist mig lykkelig ,at vi overlevede, men følgerne kan jo være senskader, selvom jeg gik til genoptræning i et års tid. (ben)
    Du har givet mig håb om, at få en forklaring-for du har ret-det fylder ALT for meget.
    Kærlig hilsen EM
  • Hej igen
    Jeg er sørme da glad for hvis jeg kan hjælpe dig lidt - det er uudholdeligt at gå og være på vagt pga hjertetumult : (
    Syns lige jeg vil tilføje at jeg er begyndt at tage tilskud af Magnesium og Calcium. Syns også det har dæmpet mit hjerte lidt. Vil meget gerne høre nyt fra dig.
    Kh LH
Log in eller Registrér for at kommentere.