Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp til hverdagsværktøjer til 6 årig ADHD dreng

Redigeret 3 marts, 2012, 13:11 i Børn med ADHD
Hejsa.

Vi har en 6 årig dreng som er igang med at blive udredt for ADHD. Vores dagligdag er meget præget af drengen, og ofte ender vi som forældre i konflikt med hinanden grundet ren frustration over, at vi ikke ved hvordan vi skal takle de forskellige situationer.

Vi vil gerne høre om nogen vil dele deres gode råd/erfaringer i forhold til at få en hverdag til at fungere? Er der nogle basale principper, særlige indsatsområder eller andet som virker hos jer?

På forhånd tak

P&K

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej...
    Vi har selv en dreng,på 7år,som blev udredet for et årsiden...
    Vi bruger pigtogrammer hjemme hos os....Det gør hverdagen meget letter for alle når først man er kommet igang med det..
    Men ja børn,med ADHD,fylder meget i en hverdag,derfor er det meget vigtigt at i husker hinanden også,selv om det kan være meget svært..
    Men i er nødtil,at være enig,i det i gør omkring jeres søn....
    Hvis i vil kan i få min mail adresse????
    Kh Sanne,en mor til en ADHD dreng..
  • Indstillinger
    Hej Kim

    Jeg er selv ADHD og har en søn med ADHD, han er dog nu 20 år og går på universitet. Men kan sagtens forstå frustrationerne, specielt imellem de voksne, som sanne skriver, fordi det er vanskeligt at opnå enighed.

    Man kan heller ikke lave om, på at de fylder meget alt for meget, men mit hurtige råd er

    - lav en fast ugeplan, f.eks. med spisetider o.s.v. og forsøg at holde den
    - få ham i gang med nogle aktiviteter, hvor han kan udfordre sig selv og I støtter ham
    - lær ham at spille computer
    - lad vær med at afbryde ham i noget, men giv et varsel, så han kan forberede sig
    - lad vær med at lade jer gå på at hans udbrud, men giv plads og vælg kampene med omhu

    Der er mange udmærkede hjemmeside, bl.a. www.altomadhd.dk

    go' fornøjelse - det er en lang sej kamp og det er spændende, men også krævende hele vejen.

    mvh
    Stig
  • Indstillinger
    Hej Stig..
    Kanon godt skrevet,det er lige præcis sådan man er nødtil,at køre en hverdag,med et barn,med ADHD,eller hvis man selv har det..
    Vores hverdag her hjemme,er meget styret af vores søn,alt forgår næsten på klokke slet..Ellers kan hans hverdag ikke hænge sammen..

    KH.sanne..
  • Indstillinger
    hejsa. du skulle prøve boardmaker systemet det er virkeligt godt i hverdagen. der kommer struktur på hverdagen og det har vores poder jo brug for. vi bruger det og det virker. hvad med kugle pude/dyne det kan også virke og ur med rød skive, ja det er hvad vi får hverdagen til at fungere med prøv det. Hilsen Lonni2010
  • Indstillinger
    Hej...

    Jeg har en dreng med Tourette, det har en HEL del med ADHD at gøre også...

    Struktur, struktur, struktur for ham har ændret hele vores verden....

    Så få uforudsete ting som muligt, en forudsigelig hverdag er nøglen... :)

    Nu ved jeg jo ikk med din omkring voldsomme anfald af agression, men vi afhjælper vores dreng ved at tage ham i hånden uanset hvor meget han går amok og følge ham ind på værelset og bare give 1 min. for hver ting der sker på vejen og så lade ham være derinde til tiden er gået.... (det værste vi kan gøre er at selv blive tossede... det gør det 10 gange så slemt...)
    Når der så er gået lidt tid falder han ned (bliver sig selv) og så kommer han ud igen uden at vi skal tærske det hele igennem... (han ved jo godt selv det var forkert... ) I ekstreme tilfælde tager vi en snak senere på dagen...

    Håber du/I kan bruge det til noget...

    Morten
  • Indstillinger
    Hej

    Min dreng på 6 1/2 har lige fået stillet diagnosen ADHD.
    Pigtogrammer tror jeg vil være rigtig godt til vores hverdag.
    Er der nogen der kan hjælpe?

    Så vil jeg være meget taknemmelig.

    Vh. Lone
  • Indstillinger
    Har også hørt om god erfaring i SFO og børnehave - hvor man benytter metode, med at ADHD børn har et fristed, hvor de går hen eller følges hen når de får raserianfald - de ved godt at det er forkert - og er kede af at de ikke kan styre deres temperament.

    Så hentes de tilbage når de er faldet ned igen.

    Og har vel noget at gøre med at der områder de ikke er fuldt udviklede på, og så er det jo en god ide, at skabe rutiner til at afhjælpe situationerne uden at de optrappes.
  • Indstillinger
    Der er allerede mange gode supplerende råd i denne debat. Jeg vil dog gøre opmærksom på, at børn med ADHD ofte kan have problemer med sanseintegration, hvilket kan være med til at forstærke deres uro, manglende koncentration. Sanseintegrationsproblemer kan behandles. Jeg har selv haft stor glæde af denne side www.sanseintegration.blogspot.com, hvor man kan læse om mange praktiske, økonomiske og personlige indlæg om udredning og behandling af af sanseintegration.
  • Indstillinger
    Prøv, udover alle de andre gode råd du har fået her, at købe/læse bogen "De Utrolige År".
    Den bliver brugt på kommunernes forældretræningskurser og rigtig god.

    Kærlig hilsen
    Tannie
Log in eller Registrér for at kommentere.