Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan medicinen ophøre med at virke?

Redigeret 11 december, 2009, 02:59 i Åben debat om depression
Jeg er 36 år, mor til fire børn, venter det femte om et par måneder, gift, og nu på 3. måned sygemeldt med udbrændthed / depression, eller hvad det nu er. Var først modstander af at tage antidepressiv medicin under graviditet, men måtte til sidst bøje mig. Kunne ikke holde det ud længere, og mine børn var efterhånden stærkt præget af en mor, der havde det så dårligt. Har så taget Zoloft i godt en måned (før graviditet tog jeg Akarin). Jeg tager kun 50 mg om dagen og vil heller ikke tage mere som gravid. Jeg kunne hurtigt mærke virkningen efter opstart, og frem til i sidste uge fik jeg det bedre og bedre. I weekenden så godt, at jeg både deltog i et familiekomsammen lørdag, og i et større arrangement i lokalsamfundet søndag - i hvert fald i halvdelen af sidstnævnte. Fik det så dårligt undervejs. Har i det hele taget haft det svært med det sociale i lang tid. I starten så slemt, at jeg ikke engang kunne gå hen at købe ind.
Nå, men i de sidste fire dage har alting bare virket så gråt og meningsløst igen. Som om medicinen er holdt op med at virke. Eller også skyldes det bare, at jeg tog munden for fuld i weekenden. Ved det ikke. Er bare så træt og modløs. Og samtidig tonser tankerne rundt i hovedet på mig. Triste tanker. Ville ønske, at jeg bare kunne gemme mig langt væk. Men det kan jeg jo ikke. VIL være der for mine børn. De har brug for mig. Det er bare så svært, når kræfterne ikke er der.
Har påbegyndt et samtaleforløb hos en psykolog. Har været der en gang. Skal igen i næste uge. Men ved ikke, om det vil give noget.
... Troede at medicinen kunne give noget, men nu ser den heller ikke ud til at virke.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej ALH

    50 mg Zoloft er, som du selv skriver, en lav dosis. Når du er blevet rådet til at tage Zoloft under din graviditet, må det være, fordi man har erfaringer for, at det er sikkert for dit barn. Jeg vil mene, at det er bedre for dit barn, at du får en dosis antidepressivt medicin, der virker optimalt, frem for en for lav dosis, som ikke virker.

    Du skriver, at du har haft en virkning af Zoloft, og spørger, om en sådan virkning lige pludselig kan stoppe. Jeg tror, at du har stillet for store krav til dig selv, og at det er årsagen til, at du har fået det værre. To arrangementer med mange mennesker på én weekend er meget!

    Og denne tid, hvor det næsten er mørkt om dagen også, kan tage pippet fra alle mennesker – også mennesker, der overhovedet ikke har depression!

    Jeg synes, at du skulle tale med din læge om en forøgelse af din medicindosis, og så skulle du vælge arrangementer ud, som du har LYST til at deltage i og sende afbud til resten.

    Jeg sender alle mine gode ønsker for din og dine børns fremtid

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.