Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tandbørstning

Redigeret 8 marts, 2016, 08:38 i Små børn
Jeg har en dejlig datter på godt 17 mdr. Hun har fået kindtænder og er ved at få hjørnetænder. Problemet er at hun ikke vil have børstet tænder. Hun skriger og stritter så meget imodat hun bider sig selv så hårdt at det bløder. Er der nogle gode råd?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Mit råd er selvfølgelig lidt sent, men jeg ser, du påtænker et barn mere, og der kan rådet måske bruges. Mine børn stiftede bekendtskab med den tandbørste helt fra de var bitte små, og længe før der kom tænder - det var således ikke noget ukendt, der lige pludselig blev puttet ind i munden på dem.

    Da tænderne var på vej og der således var noget ømhed, var det rart at blive gnedet med denne bløde børste, som de jo kendte fra helt spæde - tandbørsten blev i det hele taget bare noget positivt, og jeg har aldrig oplevet problemer med tandbørstningen.

    Men - jeg ved, det er et problem hos mange, hvorfor jeg synes, du skal tale med børnetandplejen, der sikkert har nogle gode fif.
  • Indstillinger
    1) Brug for alt i verden en almindelig "voksenpasta", da du ellers sansynligvis skal kæmpe med hende igen når du skifter fra børnetandpastaen. Det skulle vi, og det var 14 dages unødig kamp. Ikke særlig sjovt for hverken os eller vores datter.

    2) Det bedste råd vi kunne få fra vores tandlæge var at sætte os på hende. Læg hendes hoved imellem dine lår og hendes arme ud under hvert ben, og få det overstået. Det tog ca. 14 dages skrig og skrål, og jeg kan kun sige at det føles som et enormt overgreb.... Men det er vel bedre end at hun slet ikke får børstet tænder.

    Metoden er også ganke effektiv når hun skal have dryppet øjne pga. øjenbetændelse.

    Mvh Emil
  • Indstillinger
    Det er utrolig vigtigt at få børstet tænderne mindst 2 gange dagligt. Læs mere på min hjemmeside om hvordan man kan gribe tandbørstningen an, både ved helt små babyer og ved de lidt større børn: http://ren-nydelse.dk/tandpleje-til-born-og-baby
    Vh Sanne
  • Indstillinger
    Uh, jeg kryber ned under stolen og gemmer mig, dette er slemt.

    JEG TILSTÅR. Jeg børstede ikke tænder på mine børn før de var sådan lidt halvstore, hvor de selv var med. Det var noget jeg slet ikke tænkte på at gøre, dengang for længe siden.

    Jeg forbød skolen at lade mine børn skylle tænderne i flour også selv om damen, der stod for det, blev sur. Det giftige stads, som gav mavesmerter. Joe, jeg havde mine ideer.

    Jeg må med skam meddele, at mine børn har superstærke tænder på trods af det.

    Min far vidste vist ikke hvad en tandbørste var for noget, han skyllede kun munden. Han havde alle sine tænder, uden plomber, på nær en tand, som blev trukket ud.

    Uden bedøvelse, men det er en sidebemærkning.
  • Indstillinger
    Hmmm - og jeg er nødt til at gå i den anden grøft. Mine forældre brugte heller ikke energi på at lære mig noget som helst om at passe tænder - og det har jeg i den grad fået lov til at betale for i hele mit voksenliv.

    Der hersker slet ikke tvivl om, at mine i øvrigt gode og sunde tænder beklageligvis er blevet systematisk ødelagt ved ikke at være blevet passet.

    Da jeg første som næsten voksen kom i gang med at passe og børste mine tænder, lykkedes det mig at redde de ganske få, der ikke i forvejen havde haft huller. Jeg har siden den gang ikke haft et eneste "nyt" hul, men jeg har og har haft store problemer med alle de skader, der var i forvejen.

    Jeg har fået kroner/broer og hvad ved jeg - og seneste nyt er, at noget af dette nu er slidt ned - hvilket vel er fair nok, jeg har haft dem i 30 år uden problemer - så nu skal jeg i gang med en yderst omkostningsfuld omgang, hvor jeg netop skal have en del af det skiftet ud. Hvad jeg gennem årerne har måttet betale af penge p.gr. af mine forældres manglende interesse for tandpleje, har jeg slet ikke tal på, men det er noget med både fire og fem nuller bag - det er helt sikkert.

    Det er gamle skader, som igen og igen skal "ordnes". Og sådan er det jo, når noget først ER ødelagt og skal repareres, så bliver det aldrig fuldstændigt som nyt.

    Jeg har været total "hys" omkring mine børn - de har fået passet deres tænder med tandbørstning hver eneste aften som et must - og ja, i dag, hvor de begge for længst er voksne må jeg konstatere, at de begge har deres første hul til gode.

    Men sådan har vi hver vores oplevelser og erfaringer.

    Og hehe - her har jeg gået og været fuldstændig overbevist om, at det ene og alene er min fortjeneste at mine børn i dag har sunde og helt raske tænder.
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 8 november, 2013, 11:27
    He,he, jeg sagde jo også, jeg kryber under stolen og gemmer mig.

    Men held og held, jeg tror faktisk der er forskel på tænder. Nogle holder og andre gør ikke, lige meget hvad man gør.

    Men naturligvis skal tænder være rene. Jeg mener bare fanatisk bliver jeg aldrig med noget som helst og det er jeg fanatisk med. hm....
    Jeg ville aldrig sætte mig på et barn og holde armene og så børste.

    Jeg er så træt af at få at vide, man SKAL leve sådan og man SKAL spise det, og man SKAL og man SKAL.


    Det kan da også være det er din fortjeneste, hvem ved.
  • Indstillinger
    Igen hehe - jeg nåede vist at få sat en ændring inden du fik sat dit indlæg ind.
  • Indstillinger
    Det kan da også være det er din fortjeneste, hvem ved.

    Så skriver jeg det igen, du skal sørme se det. Æres den, der æres bør.
  • Indstillinger
    Smil.

    Tak skal du have. Og jo - jeg er også dødtræt af alt det vi SKAL - og i morgen er der noget andet vi SKAL, og det vi SKULLE i går er helt forkert.

    Smil - og suk.......
  • Indstillinger
    Hej Missemor85

    Det er godt nok noget tid siden du stillede spørgsmålet, men der er helt sikkert andre der oplever det samme problem hver dag og derfor kommenterer jeg lige alligevel.

    Et af de bedste råd jeg selv har fået, har været at starte med at bruge en gummebørste i stedet for en tandbørste. Jeg havde også problemer med at få min søn til at acceptere tandbørsten. Jeg tror, at det er fordi, at tandbørstens hår kan stikke og være meget ubehagelige, når børnene har ømme gummer og meget tynd hud, som har tendens til at bløde lidt en gang imellem. Jeg har læst en god artikel på sundhed.dk om hvordan man bedst passer på små børns tænder:

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... -hos-boern

    Når huden er så tynd, så stikker en tandbørste let hul. En gummebørste af gummi kan bruges til at massere i stedet for at børste, men det vil alligevel få børnene til at vænne sig til, at de skal have noget ind i munden, som skal gøre tænderne rene om aftenen. Ved en søgning på Google fandt jeg et sted hvor man kan få gummebørster:

    http://www.babybix.dk/tandboerster-c-37

    Mit råd er altså at starte ned at bruge en gummebørste. Hvis du gør det så vil tandbørsten ikke være en ny og skræmmende oplevelse når du så skifter til at bruge den.
Log in eller Registrér for at kommentere.