Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Underlige smagsløg

Hej!
I flere år (omkring 3-4) har jeg lidt under nogle sære smagsløg. Det er sådan at når jeg vågner om morgenen smager alting oftest helt normalt. Men ligeså snart jeg begynder at trække vejret gennem næsen, nyser, hoster eller gør andet som "aktiverer" næsen - så får jeg sådan en underlig "smag" i munden, som gør at alting ikke smager som det plejer. Især chokolade er et stort problem, da det smager vildt underligt (jeg var afhængig af chokolade inden dette). Jeg får ca. en gang om måneden disse stykker af "mandler" på mandlerne, men popper dem selv ud. Lægerne tror ikke de har det store med sagen at gøre, da der ikke er mange.
Det sære er, og det som lægerne stiller store spørgsmålstegn ved, er at denne underlige "smag" forsvinder for det meste hvis jeg har sovet i en ½ times tid eller mere. Det er en stor belastning da der er meget mad som jeg idag afviser, men som jeg førhen godt kunne lide.
Det er som om denne "smag" aktiveres i næsen, og derefter påvirker mine smagsløg/munden. Lægerne har både forslået fjernelse af mandlerne og at det var noget psykisk. Håber virkelig ikke jeg er den eneste i Danmark der har denne lidelse, i håb om at få råd til evt. behandling!
Log in eller Registrér for at kommentere.