Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hiv

For 2 uger siden fik min kæreste og jeg den svære nyhed, at min kæreste er hiv-positiv. vi har altid brugt kondom, da jeg ikke tåler hverken p-præparater eller kobberspiral. Men for ca. 4 uger siden, faldt kondomet af, hvilket vi først opdagede efter endt samleje.
Jeg skal testes i næste uge, men det er naturligvis en stor bekymring for mig, ikke at vide om jeg er smittet, eller ej.

er der nogen chance for, at jeg ikke er smittet? er der et lille håb?


- FrkTanja90

Kommentarer

  • Indstillinger
    Risikoen for at du er blevet smittet, er naturligvis til stede, hvorfor du også nu skal undersøges, men jeg synes godt, du kan holde lidt fast i håbet om, at du ikke er blevet det.

    Hiv er bestemt smitsomt og farligt, men det er ikke den sygdom det er "nemmest" at blive smittet med. For år tilbage ringede jeg til hiv-linien fordi der havde været en del snak i pressen om det, og jeg gerne ville vide lidt mere helt konkret, og der fik jeg ovenstående svar.

    Ingen her kan selvfølgelig love dig noget, det forventer du vel heller ikke - men prøv alligevel at fastholde håbet - til dit spørgsmål - om der er et lille håb, vil jeg svare: Ja, det er der.

    Bedste tanker og håb for dig.
  • Indstillinger
    Der er noget, jeg ikke rigtig forstår.
    Hvis du skulle være smittet for 4 uger siden, kan du ikke testes nu. Der skal gå 3 måneder, før eventuel smitte kan ses i blodet.

    Jeg ser det, som de er interesserede i at vide, om du er smittet nu. Men det vil sige, du skal testes igen senere, for at være helt sikker på du ikke er smittet dengang kondomet faldt af.

    Risikoen for, at du er smittet er lille.

    Der er forskel på HIV. Et af tilfældene kan først ses i blodet efter 6 måneder.
Log in eller Registrér for at kommentere.